Holandsko na lodi

Zima a mlha - Harlingen - Nízké mosty - Větrná pumpa - Česnek komárům nevadí

Holandsko na lodi Je středa ráno a v korunách stromů na břehu odporně řve zpěvné ptactvo, ačkoliv je taková zima, že by podle všech civilizovaných pravidel mělo zmrznout. Nebo alespoň táhnout na jih. Podle nejmenovaného člena posádky řvou ptáci proto, aby se zahřáli. To je podle mě pitomost. Pro zahřátí si snad můžou zalítat, ne?
V každém případě se v tom kraválu spát nedá, takže snídáme, v devět hodin odvazujeme loď a přesouváme se o pár set metrů dál ke stojanu s vodou.

Holandsko  z loděKdyž vyjíždíme z města na Van Harinxmakanaal, který je tak široký, že po něm mohou jezdit i námořní lodě, padá mlha hustá jako cigaretový dým na chlapeckých záchodech střední školy. Na druhý břeh kanálu skoro není vidět, ale na našem břehu s odporem pozorujeme veliký červený ukazatel, který hlásá, že je 13oC. Brrrrrrr...a to je 4.září.

Holandsko  z loděMáme zavřená okénka i dveře v kormidelně, aby na nás nemohl průvan, a pozorujeme okolí, ze kterého není skoro nic vidět. Mamut jako správný řidič za mlhy rozsvěcí poziční světla. Je ovšem dost nepravděpodobné, že by si toho slaboučkého svícení nějaká obrovská námořní obluda všimla, takže se pro jistotu plížíme těsně kolem břehu.

Za Dronrijpem mlha řídne, vylézá sluníčko a začíná hřát a my se konečně můžeme rozhlédnout po krajině. Blížíme se k moři, je čím dál tím silnější vítr, země je ještě placatější než obvykle a každou chvilku z ní trčí vysoká větrná elektrárna. Říkáme jim větráky a svádíme na ně ten silný průvan.

Harlingen, Holandsko Franeker, HolandskoV Harlingenu není v mapě vyznačeno vůbec žádné kotviště, jenom jachtařský přístav, ve kterém je (jak jsme experimentálně zjistili) hrozně málo místa. Bušek tedy loď otáčí poměrně komplikovaným manévrem, při kterém paluby a nástavby dostávají štědrý přísun větviček, listí, housenek, slimáků a jiných breberek, které původně bydlely na  převislých pobřežních křovinách, a míří po kanálu zpět k veliké plachetnici, uvázané kus před zdymadlem do vnějšího přístavu. Tady poprvé využíváme vyvazovací kolíky, které jsou spolu s kotvou a velikou palicí uloženy v přídním kotci. Mamut mohutným šlápnutím zaráží jeden kolík, ke kterému přivazuje příď, zatímco já zběsile buším palicí do druhého kolíku pro záďové lano a snažím se ho ukecat, aby zalezl alespoň pár centimetrů do tvrdého břehu.

Harlingen je romantické staré přístavní město, ve kterém stojí asi 500 památkově chráněných budov. Kanály jsou plné námořních jachet, z přístavu jezdí trajekty na fríské ostrovy u pobřeží a z měst, která jsme zatím navštívili, se mi tu líbilo nejvíc.
Povedlo se mi tu v ING bance rozměnit 10€ za padesáticenty, takže už zase nemáme problémy s poplatky u mostů. A Mamut si tu koupil 64MB paměťovou kartu do foťáku, protože už neměl kam dávat obrázky.

Holandsko  z loděDalší cestu jsme včera vymysleli uzounkým kanálem, který se vine kousek podél pobřeží a pak směřuje jihovýchodním směrem k naší původní trase. Naštěstí jsme si dnes na poslední chvíli všimli, že několik mostů na tomhle kanálku má udávanou výšku 230cm a dva dokonce 225cm. Naše loď čouhá nad hladinu 245cm, takže i když bychom možná těsně podjeli, nehodláme to riskovat a vracíme se 12 kilometrů po Van Harinxmakanaal a za Franekerem uhýbáme do úzkého kanálu Franekervaart. Opět se potvrzuje pravidlo, že pokud řídím já, tak jedeme buď úzkým kanálem, nebo širokým kanálem, na  kterém potkáváme obrovské lodě. Na některých lodích mají dokonce jejich posádky na zádi zaparkovaná osobní auta, aby se po přístavech nemuseli trmácet pěšky. Kolumbus by zíral.

Holandsko  z lodě Holandsko  z lodě Na Franekervaartu podjíždíme také několik opravdu nízkých mostů. Jediný zdvíhací je ve Winsumu, kde také mají líného mostaře. Přistáváme těsně před mostem, protože jinde není místo, a čekáme skoro hodinu, než nás pustí dál. Kus pod Winsumem se dostáváme zpátky na trasu, kterou nám naplánoval pan instruktor, a protože se nám zatím žádné z kotvišť nelíbí, jedeme až pod Wommels za most Krommezijl, kde je na pravé straně nádherně opravený větrný mlýn, naproti němu statek a kus pod ním na pravé straně kotviště. Vítr vane směrem ke statku, takže přistáváme. A protože je tady hezky, usnášíme se, že dál už se dnes nepojede.

Krommezijl, Holandsko Sotva jsem přešel z mola přes můstek na břeh, málem mě porazila sekačka na trávu. Seděl na ní děda v helmě a se sluchátky na uších a drandil směrem k mlýnu. Po chvíli se přehnal na opačnou stranu, přátelsky na nás zamával a zůstala po něm posekaná travnatá cestička a trocha smradu.

Krommezijl, Holandsko Samozřejmě to bylo čerpadlo, a ne mlýn. Bylo moc pěkně opravené, za plotem, v plotě byla nezamčená branka a na té visela cedule. Domysleli jsme si, že na ceduli je napsáno, že když chceme mlýn vidět, máme zavolat na udané telefonní číslo a někdo přijede a ukáže nám ho.
Nikam jsme netelefonovali, protože bychom se asi těžko domluvili, s pravou českou drzostí jsme si otevřeli branku a  prohlédli si mlýn zblízka. Pro jistotu jsme nezkusili, jestli jsou zamčené dveře. Bušek by byl schopný vlézt i dovnitř. Před brankou lákaly k posezení lavičky a stolečky. Bohužel, jakmile se člověk posadil, zvedl se z blízké louky pištící mrak komárů a krvelačně se na  nás vrhnul.
Provedli jsme organizovaný ústup k lodi, ale asi nejvíce nám pomohlo pár uřícených cyklistů, jedoucích opačným směrem. Komáři zavětřili, změnili směr letu a až na pár líných jedinců, kteří se spokojili s vrabcem v hrsti, začali pronásledovat cyklisty.

Holandsko  z lodě Náš chleba je od pátku, dnes máme středu, takže v přísloví "Kdo do tebe kamenem, ty do něj chlebem" by možná bylo příjemnější dostat tím šutrem. K večeři tedy smažíme topinky. Jednak proto, abychom spotřebovali chleba, jednak abychom zjistili zda neodpudíme ta mračna komárů, která nastoupila na místo jejich kamarádů, co odjeli s cyklisty.
Výsledek experimentu je negativní - česnek komárům nevadí. A Biolit pořád ještě vadí Mamutovi víc než komáři.
Ale v zadní kajutě nemáme po jeho použití celou noc ani jednu pištivou potvoru.

<< ÚterýČtvrtek >>

 

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Collapse Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz