Stalo se již tradicí, že se počátkem května v Greifswaldské zátoce setkávají čeští majitelé plachetnic z marín na jižním Baltu, aby zahájili jachtařskou sezónu. Z důvodu, na který si už nikdo nevzpomíná, si začali říkat Baltské krysy.
Letošní setkání Baltských krys bylo naplánováno na sobotu 6. května 2017 a mělo se odehrávat na ostrově Ruden, čtyři míle severně od Peenemünde. Německé úřady ovšem vloni na jaře přístav na ostrově uzavřely, a ačkoliv slibují jeho opravu, jedinou stavební aktivitou zatím bylo naházení betonových ježků do vjezdu mezi vlnolamy. Setkání se tedy muselo přesunout do malého rybářského přístavu Thiessow na jihovýchodě ostrova Rujány, kde bylo v minulých letech, aby se nakonec vlivem okolností konalo úplně jinde.
Psáno pro časopis Yacht 7-8/2017
Každá plavba by měla mít nějaký cíl. Naším cílem byl start čtvrtého ročníku závodu ČANY-LANEX Offshore Cup 2016 v německém přístavu Kühlungsborn nedaleko Rostocku.
Závod je vypsán pro lodě délky 35 až 38 stop, které odstartují v Kühlungsbornu, obeplují Bornholm, otočí se kolem ostrůvku Christianso a ta, co dopluje zpět do Kühlungsbornu první, tak vyhrála. Znamená to přibližně 300 mil plavby volným mořem v jakémkoliv počasí.
Drahá je ploutvová plachetnice Phobos 27, k účasti v tomto závodu naprosto nevhodná, a tak jsme se rozhodli, že se s ní z domovské maríny v Greifswaldu doplujeme na závodníky alespoň podívat. Už několik dní předem jsem sledoval předpověď počasí a získával nepříjemný dojem, že budou problémy.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 11/2016
Čtyři míle východně od Kodaně leží na umělém ostrově vojenská pevnost, vybudovaná na počátku minulého století k ochraně dánského hlavního města. V současné době je z ní turistická atrakce a jachtaři ji mohou nejenom navštívit, ale také v ní přenocovat.
Vjezd do přístavu je z jižní strany ostrova a není osvětlený, takže není vhodné sem vplouvat v noci. Za světla je navigace bez problémů. Na rozdíl od okolních přístavů se i při krátké zastávce na pevnosti Flakfortet musí platit přístavní poplatek.
Psáno pro časopis Yacht 11/2016
Oban je přístavní městečko na západním pobřeží Skotska, vzdušnou čarou přibližně 95 anglických mil severozápadně od Glasgow, a na své si zde přijdou nejenom jachtaři, ale i příznivci historie, zájemci o druhou světovou válku a milovníci skotské whisky.
Oban znamená ve skotské gaelštině Malá zátoka a je to přiléhavé pojmenování. Město se opravdu rozkládá na břehu malé zátoky, dokonale kryté před nepřízní počasí na Firth of Lorn ostrovem Kerrera.
Psáno pro časopis Yacht 5/2016
Boarncruiser 940 GSAK je necelých deset metrů dlouhá a tři metry široká ocelová loď, vyrobená roku 1976 ve fríské loděnici De Boarnstream a osazená šestiválcovým motorem Volvo Penta s výkonem 109 koní, aby bez problémů zvládla plavbu proti proudu Rýnu.
Tomáš ji koupil počátkem září 2015 ve výborném stavu, ačkoliv už dva roky stála nepoužívaná u mola v Maastrichtu, a přes Maasu, Rýn, Wesel-Datteln-Kanal, Dortmund-Ems-Kanal a Mittellandkanal doplul po dvou týdnech do Magdeburgu. Tam zjistil, že v Labi došla voda, a tak musel počkat do poloviny října, než trochu zapršelo.
Potom vyrazil proti proudu opět sám, ale protože na Labi není od Magdeburgu až do Čech žádná tankovací stanice pro lodě a naftu je nutné nosit v kanystrech od silniční pumpy, usoudil, že by se mu hodil pomocný donašeč. Díky tomu jsem se ve čtvrtek 22. října 2015 ocitl krátce po poledni na nábřeží v Torgau.
Psáno pro časopis Yacht
Pětidenní plavbu jižním Baltem na ploutvové plachetnici Phobos 27 jménem Drahá jsme počátkem září podnikli hlavně kvůli tréninku noční navigace. Díky nepříznivému počasí jsme během ní ovšem mohli natrénovat i plavbu v drsnějším počasí a vyzkoušet, jak se tato původně jezerní plachetnice na tvrdším moři chová.
Protože každá plavba má mít svůj cíl, za ten náš jsme zvolili polské přístavní městečko Dziwnów, ležící východně od Świnoujście. Jednak proto, že jsem ho znal, což je při přistávání v noci vždy určitá výhoda, jednak proto, že jsme pak chtěli pokračovat do Wolinu, kam měli připlout kamarádi s čerstvě pořízenou švédskou plachetnicí jménem Marie, kterou jsme si chtěli prohlédnout.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 11/2015
Přístav Ålesund se rozkládá na třech ostrůvcích těsně nad 62. rovnoběžkou a je nejenom největším norským rybářským přístavem, ale díky obrovskému požáru počátkem minulého století i perlou secesní architektury.
Je vzdálen asi 8 mil od volného moře, přístup do městské maríny je ze severní strany ostrova Aspoya a navigace nepřináší žádné záludnosti. V noci vyznačuje vjezd do přístavu sektorový maják na západním vlnolamu. Marína se nachází prakticky přímo v centru města na východní straně vnitřního přístavu a tvoří ji plovoucí mola, ke kterým se přistává bokem.
Psáno pro časopis Yacht 10/2015
Idylické přístavní městečko Marstal leží na východním cípu dánského ostrova Ærø, asi 35 námořních mil severoseverovýchodně od Kielu, a je velice populárním cílem baltských jachtařů.
Marstal má dlouhou a dodnes živou námořní historii. Přístav byl založen v 16. století a město nevznikalo kolem náměstí nebo kostela, jak bývá zvykem, ale stavělo se podél cest, vedoucích od mola na kopec a do vnitrozemí ostrova.
Jak počet domů rostl, přidávaly se teprve příčné spojovací ulice a tak nyní zástavba vypadá dost chaoticky.
Psáno pro časopis Yacht 5/2015
Všechny odborné příručky uvádí, že plavbu ze severního Německa do teplých krajin na jihu je třeba podniknout nejpozději v září. Že když se tu pluje v říjnu, je to už moc pozdě a člověk může místo v Lisabonu skončit někde úplně jinde. Věřte jim. My jsme dříve vyplout nemohli a tak jsme v praxi otestovali, že nelžou.
Sice Standa Bílek spustil ETERNITY na Labe v Týnci již počátkem srpna, ale díky ekologickým teroristům, kteří už desítky let blokují dostavbu jezů u Děčína a podařilo se jim tak zcela zlikvidovat českou říční obchodní plavbu, pak musel několik týdnů kempovat v Ústí nad Labem a čekat, až do řeky naprší dostatek vody na to, aby se mu podařilo proplout do Německa. A stejně si potom odřel kýl. A díky pozdnímu vyplutí jsme místo v Portugalsku skončili už v Bretani.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 3/2015 a 4/2015
Přístav Klintholm na jižní straně východní části dánského ostrova Mon je častým cílem jachtařů, kteří vyplouvají z německých půjčoven a směřují do Dánska.
Vplutí do přístavu je ve dne i v noci bezproblémové, ale zejména při noční plavbě Hjelmskou zátokou je třeba dodržovat odstup od pobřeží, u kterého jsou zatlučené kůly a mezi nimi natažené rybářské sítě.
Pro jachtaře slouží střední bazén s hloubkou 3 metry a západní bazén s hloubkou 2,5 metru, kde se stojí buď bokem, nebo tradičně mezi kůly přídí k molu. Do východního bazénu by jachtaři neměli vplouvat, protože je určen pro zbytky místní rybářské flotily.
Psáno pro magazín My Boat
Protože se pomalu blíží sezóna, aktualizoval jsem pro zájemce o vnitrozemský jachting stránku o půjčovnách plachetnic a motorových člunů na českých a moravských vodách.
Počátkem roku 2013 mi Standa Bílek, prezident České asociace námořního jachtingu, nabídl místo v posádce, která měla za úkol dopravit plachetnici Bagatela z polského Štětína do norského Trondheimu.
Doplout téměř k severnímu polárnímu kruhu, to byla nabídka, která nešla odmítnout.
V pátek 21.6.2013 v půl třetí odpoledne tedy náš mikrobus dorazil do štětínské PTTK maríny.
Bylo před námi zhruba 1000 námořních mil a na jejich uplutí jsme měli 14 dní, takže bylo jasné, že filmová hláška "Máme zpoždění, nezastavujem" bude během plavby asi dost populární.
Ve zkrácené verzi publikováno v časopisu Yacht 7/2014
Ve čtvrtek 11.7.2013 v 5:21 přijala švédská námořní a letecká záchranná služba kapitánovo tísňové volání.
Wyvern se nachází mezi jižním cípem ostrova Öland a majákem Hoburg na jižním cípu ostrova Gotland, v místě vane vítr o rychlosti 30 uzlů, vlny dosahují výšky 3-4 metry, loď z nezjištěných příčin nekontrolovatelně nabírá vodu a potřebuje okamžitou pomoc.
V 6:20 začíná vyzvedávání prvního člena posádky z paluby potápějící se lodi do záchranného vrtulníku Lifeguard 907. Po čtyřiceti minutách je na jeho palubě osm námořníků z desetičlenné posádky a vrtulník s nimi odlétá na letiště v Kalmaru. Lifeguard 904 tam po pár minutách odlétá také, neboť mu dochází palivo. Ve čtvrt na devět jsou z paluby Wyvern vyzvednuti do vrtulníku poslední dva lidé, záchranná služba děkuje všem lodím, které se zúčastnily akce, a v 8:20 ukončuje záchrannou operaci.
Bohužel se zanedlouho ukazuje, že akce ještě nekončí...
Psáno pro časopis Yacht 10/2013
Fridtjof Nansen se rozhodl podniknout expedici, která využije mořský proud pro dobytí severního pólu.
Nejdůležitější byla expediční loď. Musela být malá a lehká, musela vydržet obrovský tlak ledu a musela poskytnout dvanácti mužům dostatečný komfort při pětiletém pobytu v Arktidě.
Žádná taková loď neexistovala a tak Nansen se Sverdrupem a předním norským námořním konstruktérem Colinem Archerem začali vymýšlet nejodolnější loď na světě. Výsledkem byl dřevěný třístěžňový škuner Fram.
Psáno pro časopis Yacht 3/2013
Zabrzdili jsme v odstavném pruhu a loď i auto zahalil černý čmoud a smrad z pálící se pneumatiky.
Guma skutečně v čudu byla, ale to byl ten menší problém. Horší bylo ulomené přední rameno pravého kola zadní nápravy, díky kterému se celé kolo vyvrátilo bokem. Okamžitě nám došlo, že jsme vlastně měli velké štěstí, protože kdyby takhle ruplo přední kolo, zablokovalo by i zadní a vlek by pravděpodobně stáhnul celou soupravu do lesa. Nedejbože kdyby se to stalo na levé straně…
V každém případě nám bylo jasné, že se letošní jachting odkládá. Parkoviště jsme měli kilometr za sebou, což nám bylo platné jako padák v ponorce, a k nejbližšímu sjezdu z dálnice byly zhruba čtyři kilometry.
Psáno pro časopis Yacht 11/2012
Poslední květnový víkend hostila loděnice TJ Koh-i-noor na jihočeském rybníku Bezdrev výroční setkání členů Klubu La Grace.
Ačkoliv většina návštěvníků si již vyzkoušela námořní jachting na 24 metrů dlouhé replice osmidělové brigy La Grace, postavené českými a slovenskými nadšenci podle švédských plánů z poloviny 18. století, téměř nikdo z nich dosud neměl možnost vyzkoušet jachting na okruhových plachetnicích.
Celé sobotní odpoledne tak kolem loděnice ve slabém větru popojížděly plně vytížené lodě tříd Evropa, 420 a Optimist a někteří členové klubu tak ani nestihli vyprávění kapitána Pepy Dvorského o zimních příhodách La Grace v Karibiku a prvního navigačního důstojníka Petra Scheiricha o podzimní plavbě přes Atlantik, na které byla loď od Kapverdských ostrovů až k Barbadosu navigována pouze s pomocí kompasu, sextantu a chronometru.
"...došel jsem k přídi, natáhl se po zábradlí, ujela mi noha a já s obrovským rachotem zahučel pod loď. Svině švédská klouzavá! A to byl tenhle šutr úplně suchej.
Jak jsem tak stál po pás v moři, prováděl rychlou inventuru kostí a naražené části těla se mi stavěly do fronty na stížnosti, uváděly mě trochu do rozpaků některé kapitánovy dotazy..."
Počátkem září 2011 jsem pomohl přeplout plachetnici s/y Eternity prezidenta České asociace námořního jachtingu Standy Bílka ze švédského Stockholmu do polského přístavu Trzebież. I když to byl díky klouzavým švédským skalám zatím můj nejbolestivější zážitek při námořním jachtingu, byla to skvělá plavba.
Jihoanglický přístav Portsmouth je hlavní základnou britského Královského námořnictva a po Doveru druhým nejfrekventovanějším trajektovým přístavem.
Strategické polohy Portsmouthu si byli vědomi už staří Římané, kteří zde během své okupace postavili přístavní pevnost. Za panování Jindřicha VIII. se z něj stal nejdůležitější přístav anglického námořnictva, ovládající plavbu Lamanšským průlivem, a dějiny města jsou těsně spjaty s rozvojem Británie v námořní velmoc.
V současnosti je zdejší největší a nejstarší britská námořní základna sídlem dvou třetin plavidel Royal Navy, je zde nejstarší suchý dok na světě a řada loděnic, muzeí a historických památek.
Když jsme pro nedostatek zájemců zrušili dva týdny před odjezdem plavbu z Rujány do Stockholmu, zdálo se, že se letos jachting odkládá a na Velikonoce zůstanu na suchu. Naštěstí se mi díky serveru jachting.info podařilo doplnit posádku pro přeplavbu kanálu La Manche a tak jsme na Velký pátek krátce po obědě vystupovali s Richardem a Honzou z auta v cherbourgském přístavu.
Před námi byla týdenní plavba na soukromé hliníkové plachetnici přes kanál La Manche do anglického přístavu Portsmouth a pak kolem ostrova Wight zpět přes Kanál na Normanské ostrovy Guernsey, Jersey a Alderney.
Po loňských plavbách jsem všem kamarádům vychvaloval skvělý jachting na Baltu a všichni kamarádi mě i jachting na Baltu poslali k čertu.
Takže jsem zase jel jako účastník přeplavby pořádané společností AZ Euro Yachting. Tentoktát na plavbu z Breege do Oslo a zpět.
Od 25. dubna do 7. května 2010 jsme upluli 894 námořních mil a navštívili 9 přístavů.
Ověřil jsem si, že Balt umí na jaře pěkně ukázat zuby (ty poslední dva dny stály za to), ale že ani celkem velké vlny mi nedělaly problémy, když jsem se jich přestal bát. Tahle plavba mi hodně zvedla úroveň zkušeností a tak si teď říkám, že bych někdy moc rád vyzkoušel Severní moře.
Tento popis plavby vyšel ve zkrácené podobě v časopisu Yacht 12/2010
Na začátku roku 2009 začala parta českých nadšenců pro historický jachting v čele s Pepou Dvorským a Danem Roseckým stavět repliku historické plachetnice z druhé poloviny 18. století.
Loď nazvali La Grace (neboli Půvabná) podle plachetnice prvního českého námořního kapitána, kartografa, korzára, obchodníka a člena guvernérské rady Nového Amsterodamu Augustina Heřmana ze Mšena.
Zavřít na několik týdnů živnost a vyrazit klukům pomáhat se stavbou La Grace v Egyptě, to jsem dost dobře nemohl, ale protože stěžně, ráhna, kladky a další části lodi se vyráběly ve Stolařství Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí, pomáhal jsem na podzim roku 2009 několikrát na Moravě.
Bornholm je nejvýchodnější ostrov Dánského království a má za sebou dlouhou a zajímavou historii.
Na přelomu letopočtu na něm žil germánský kmen označovaný jako Burgundians. Nakonec založil Burgundsko, protože z Bornholmu ho vyhnali Vikingové.
Pak patřil Bornholm Dánsku, městu Lübeck, Švédsku, zase Dánsku, pak ho okupovali Němci, po nich Sovětský svaz a teď zase patří Bornholm Dánsku.
Byli tam Vikingové, byli tam Templáři, sakra to by v tom byl čert, abych tam nebyl taky!
V září 2009 jsme na Bornholm přes švédský Ystad úspěšně dopluli a užili si báječný jachting na podzimním Baltu.
Tento popis plavby vyšel ve zkrácené podobě v časopisu Yacht 11/2009
HMS Otus je britská útočná a strážní diesel-elektrická ponorka třídy Oberon.
Celkem se v různých britských loděnicích vyrobilo 27 ponorek této třídy.
13 ponorek používala britská Royal Navy, šest ponorek Austrálie, po třech Kanada a Brazílie a dvě Chile.
HMS Otus byla v roce 1990 vyřazena ze stavu Royal Navy, několik let chátrala na vrakovišti v Portsmouth a nyní je vyvázána v přístavu Sassnitz, kde slouží jako plovoucí námořní muzeum.
Všechny fotografie na této stránce vznikly 19.5.2009, když jsme si jí byli prohlédnout během naší plavby plachetnicí kolem Rujány.
Nikdo z kamarádů se mnou nechtěl jet na plachetnici na Balt.
Že prý je na Baltu zima, že tam fouká vítr a že se tam ve studené vodě nedá koupat.
A tak jsem využil nabídku na přeplavbu od společnosti AZ Euro Jachting a v polovině května roku 2009 vyrazil na týdenní plavbu z maríny Breege na Rujáně, jejímž cílem měl být dánský ostrov Bornholm.
Nakonec to dopadlo tak, že jsme pouze obepluli Rujánu, na Bornholm jsme se nedostali. Ale ověřil jsem si, že důvody mých kamarádů, proč nejezdit na Balt, byly zcela nepravdivé.
V sobotu 28. března 2009 v 10 hodin dopoledne měli majitelé různých lodí, převážně motorových, sraz pod komorou v Modřanech. Cílem této první jarní plavby byla Davle.
Nemaje vlastního plavidla, určil jsem si sraz nad plavební komorou jezu Praha - Modřany a rozhodl se, že si udělám alespoň takový sobotní fotografický výlet.
Fotografie repliky ruské fregaty Petra Velikého z roku 1703 jsem pořídil ve Štětíně na konci poslední etapy regaty The Tall Ships Races 2007 Baltic.
Na tyto stránky se fotografie lodi dostaly jako inspirace způsobu umístění záchranného člunu pro stavbu brigy La Grace, no a když už tady jsou nahrané, tak je tady nechám.
Na stránce se lze podívat i na poslední plavby a aktuální pozici fregaty Shtandart podle systému MarineTraffic.
Nad přehradní nádrží Orlík se válela hustá mlha, na stromech na břehu se nehnul ani lísteček a teploměr ukazoval čtyři stupně nad nulou, když jsme přejížděli přehradní hráz a mířili do maríny v rekreačním zařízení Loužek. Měl jsem zde na víkend zamluvenou plachetnici od společnosti Hacjacht.
Borkovi se nejdříve zdála zatraceně malá, protože se s jachtingem poprvé setkal letos v dubnu při přeplavbě Baltu a jejich Bavaria měla dvojnásobnou délku, ale když pak vstoupil do podpalubí, zjistil že příďové dvojlůžko je tady větší. Já měl trochu jiný problém, protože motor Barči má zvlášť řazení a zvlášť ovládání plynu. Bylo to poprvé, co jsem se s tímhle ovládáním v praxi setkal, a díky tomu jsem pak málem nechal jednoho člena posádky na břehu u zámku Orlík, když jsem nastartoval s omylem zařazeným zpětným chodem.
V roce 1772 vyplul James Cook s plachetnicemi Resolution a Adventure na svou druhou expedici, během které objevil Harveyovy (nyní Cookovy) ostrovy, překročil jižní polární kruh, prozkoumal Novou Kaledonii a objevil Jižní Georgii a Jižní Sandwichovy ostrovy.
Jak se jeho námořníci na plavbě stravovali popsal ve svém deníku.
Nad placatou krajinou fučí ledový severozápadní vítr, chvílemi sprchne a počasí vypadá, jako kdyby za hodinu mělo začít sněžit. Bušek přesto optimisticky tvrdí, že podle tvaru mraků, směru větru a satelitních snímků ze včerejška si myslí, že se odpoledne udělá hezky.
Vyjeli jsme na Houkesloot, kde mezitím provoz ještě zesílil, a přes poměrně velké jezero a dále širokým kanálem směřovali ke kotvišti, doporučenému pro první noc. Instruktor zjevně věděl co dělá, když nás poslal tímhle směrem. Kanál byl široký, všemu nepříjemnému (třeba plachetnicím) se dalo poměrně bez problémů vyhnout, kormidelníci pomalu ztráceli vytřeštěný pohled a zcela nezaslouženě v nich sílil pocit, že už umí kormidlovat.