S Eternity na Baltu

Plavba z přístavu Kalmar do maríny Bergkvara

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > S Eternity na Baltu 2011 > Z Kalmaru do Bergkvary

KalmarČlověk míní, předpověď počasí mění. Místo nákupu a prohlídky města po přečtení předpovědi počasí přejíždíme k tankovacímu molu a budeme pokračovat dál, dokud fouká ze správného směru. Vítr se chystá změnit a vůbec ta změna nevypadá pěkně.

KalmarPři návštěvě záchodů jsem se poprvé po týdnu uviděl v zrcadle a žádná sláva to tedy není. Vypadám zarostlej jak opičák se spáleným nosem. Bohužel jsem před vyplutím nestihl sprchu, tu jsem si chtěl dát až večer. No nic, koneckonců do pasu jsem se koupal předevčírem. Ještě teď mě z toho bolí noha.

V půl deváté pumpa otevřela, Standa dočepoval 42 litrů nafty a hurá dál na jih. Vál silný jihovýchodní vítr, pěkně zvedl vlny a my jeli s genou a hlavní plachtou na třetím refu ostře proti němu. Byla to docela mokrá plavba, některé vlny se dostaly opravdu daleko, ale zase to pěkně odsejpalo. Když jsme v poledne přistáli bokem u mola v přístavu Mörbylånga na Ölandu, měli jsme na logu 14 mil. Průměrná rychlost 4 uzly ostře proti větru je u osmimetrové lodi celkem slušné číslo.

Mörbylånga I v Mörbylånga, stejně jako v Påskallaviku a v Kalmaru, nebyl nikdo, kdo by od nás chtěl peníze, a přitom všechno fungovalo. U záchodů a sprch tedy byla cedule, že jsou otevřeny pouze přes den, ale byly k použití zdarma, elektrika na mole zapnutá, voda byla k dispozici… Jen tam visela cedule, že pokud nejsme z Evropské unie, tak máme zavolat na nějaké telefonní číslo, aby přijeli celníci. Úžasná země.

MörbylångaPo obědě jsme v dešti došli do vsi nakoupit pivo, maso, brambory a další mlsoty a když pršet přestalo a polehnul i vítr, využili v půl páté klidnějšího moře a vyrazili dál.

Ihned po vyplutí jsme vjeli do deště, ale jen na chvíli, pak se z toho udělaly drobné občasné přeháňky. Vítr se změnil z jihovýchodního na jihozápadní, opět přesně proti nám. Zase jedeme na motor a autopilota a vypomáháme si hlavní plachtou.

BergkvaraPodle chytré švédské knížky by měla být marína Bergkvara poslední otevřená marína na tomhle pobřeží a proto do ní míříme. Je sice teprve 5. září, ale Švédům končí prázdniny v polovině srpna, takže dnes už je těžce po sezóně.

BergkvaraPotmě, v osm večer, přistáváme u návštěvnického mola a zase stojíme zádí na bóji a přídí k molu. I dneska jsem chytil bóji napoprvé, ale nebylo to tak elegantní jako včera. Marína vypadá skvěle. Je to vlastně i místní autokemp, takže fungují záchody, umývárny, sprchy, dvakrát denně snad i krámek a kavárnička a Standa prý viděl i saunu.

Z Kalmaru máme za sebou 37 námořních mil.

BergkvaraV úterý ráno je jasné, že dnes dál nejedeme, neboť od jihozápadu fičí poctivých 5°B a vítr má zesilovat. My samozřejmě potřebujeme plout na jihozápad a do Polska to máme zhruba 180 námořních mil po volném moři.

V kanceláři autokempu jsem zaplatil 160 korun za dva dny stání v přístavu, rozměnil drobné do mincovního automatu a konečně zalezl do sprchy. Venku se zatím vítr stočil k jihu, výrazně zesílil, hvízdal v lanoví a i v uzavřeném bazénu pěkně cloumal lodí.

BergkvaraStanda vytvořil k obědu přírodní vepřový řízek s bramborem a pak celá posádka vyrazila na prohlídku pobřeží. Rozhodně to nevypadá, že by přístav Bergkvara byl před sto lety jeden z největších přístavů ve Švédsku. Dnes tady chcípnul pes.
Šipky nás navedly k místnímu námořnímu muzeu v bývalém skladu u starého přístavu, jenže to mělo už od konce švédských prázdnin zavřeno. Vrátili jsme se do recepce v kempu, dali si kafe a zmrzlinu, prošli kemp a zalezli zpět na loď.

Aktualizovali předpověď počasí. Zítra se zcela evidentně taky nikam nejede, na čtvrtek a pátek to vypadá nadějně. Mělo by foukat od západu jenom 22 uzlů, v nárazech 40. Pustili jsme si na počítači film a šli spát. Jižní vítr sílil.

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Collapse S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz