Ze Štětína do Skagenu

Plavba pod polární kruh na plachetnici BAGATELA, 21.6. až 6.7.2013

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba pod polární kruh 2013

Trasa plavbyPočátkem roku 2013 mi Standa Bílek, prezident ČANY, nabídl místo v posádce, která měla za úkol dopravit plachetnici Bagatela z polského Štětína do norského Trondheimu.
Doplout téměř k severnímu polárnímu kruhu, to byla nabídka, která nešla odmítnout.
V pátek 21.6.2013 v půl třetí odpoledne tedy náš mikrobus dorazil do štětínské PTTK maríny.

Plavba do NorskaHned bylo jasné, že dneska nevyplujeme. Pavel Elstner, majitel lodi, na břehu usilovně vrtal a šrouboval, jak dodělával do kokpitu dřevěné podlážky a sedačky, a mezitím sušil a větral loď, do které během noční bouřky nateklo otevřenými luknami.
Dali jsme si oběd a pivo v restauraci v přilehlém kempu a pak se vrhli do práce. Je opravdu neuvěřitelné, že se z 10 metrů dlouhé lodi podařilo vytahat takovou hromadu čurbesu, většinou určeného k vyhození, že zabral 36m² trávníku, a přitom v lodi ještě spousta věcí zbyla.

V půl desáté večer byly matrace skoro suché, zásoby v lodi, nádobí umyté, plachty připravené k použití, Pavel odjel do Čech a my čtyři, co spolu zítra vyplujeme, jsme vyrazili do hospody na pivo. Místní Bosman má fakt sílu, já si moc nepamatuji, jak jsme se vlastně dostali zpět do lodi, a Standa ztratil svůj mobil (za tři neděle ho našel; neztratil ho, ale pečlivě ho po návratu z hospody uklidil až na dno kufru s nářadím. Nikdo jsme dodnes nepochopili proč).

Plavba do NorskaV sobotu dopoledne jsme dodělali refovací úvazky, otěže, lifelajnu a další drobnosti a krátce po jedenácté vypluli. Bylo před námi zhruba 1000 námořních mil a na jejich uplutí jsme měli 14 dní, takže bylo jasné, že filmová hláška "Máme zpoždění, nezastavujem" bude během plavby asi dost populární.

Bagatela se protáhla úzkým kanálem z jezera Dąbie do Odry a na motor vrčela na sever. Před třetí odpoledne jsme minuli Trzebież, vypluli na Štětínský záliv a ze cvičných důvodů vytáhli plachty. Foukal slabý NNW vítr a na genu s hlavní plachtou jsme chvílemi jeli rychlostí 6,5 uzlu.

Plavba do NorskaSamozřejmě ne dlouho, v pět jsme už byli se sbalenými plachtami v Piastovském kanálu a vrčeli ke Svinoústí. Po kratší diskusi mezi mnou (zajedeme do maríny pro naftu, třeba ještě bude otevřeno) a Standou (prdim na naftu, ten motor stejně skoro nic nežere) jsme se v maríně nezastavili (dobře jsme udělali, měli jen do šesti), v sedm večer vypluli mezi vlnolamy na volné moře a nabrali kurz 340° k Rujáně.

Moře bylo jako rybník, jihovýchodní vítr slaboučký a protože na romantiku pod plachtami nebyl čas, začala naše námořní plavba dlouhým naftingem.

Plavba do NorskaByli jsme na palubě čtyři a už před vyplutím se rozhodlo, že služby budeme držet po hodině. Zdálo se mi to málo, prosazoval jsem alespoň dvouhodinové, abych se mohl déle vyspat, ale kapitán má vždycky pravdu, tak to neprošlo.
Že prý hodina uteče jako nic a nebudeme se za kormidlem nudit. No, něco na tom bylo. Tuhle noc určitě. Větrné kormidlo samozřejmě použít nešlo a elektrický autopilot Bagatela nemá, takže kormidlovat na motor po úplně rovném moři příliš zábavné nebylo. Alespoň jsem se tedy při svých hlídkách cvičil ve spolupráci s kompasem.

Plavba do NorskaBagatela je ocelová loď, je vybavena pouze elektronickým kompasem Raymarine a ten má tak příšerné zpoždění, že když prudce změníte směr o 90°, ještě řadu vteřin ukazuje původní kurz, než začne pomalu odtikávat směrem ke správnému číslu.
Pluli jsme ve známých vodách, pro dodržení správného kurzu stačilo udržovat světlo majáku na Greifswalder Oie a později na mysu Arkona vlevo před přídí, ale bylo jasné, že v navigačně komplikovaných vodách norského pobřeží bude spolupráce s kompasem vyžadovat značnou dávku předvídavosti.

Plavba do NorskaV neděli v pět ráno minula Bagatela přístav Lohme na Rujáně. Slabý vítr se změnil na NW, takže nám foukal přímo do obličeje, začalo pršet a tak stále na motor jsme mířili kurzem 325° na Öresund.
Občas se zničehonic přihnala docela slušná vlna z boku a zalomcovala lodí; čert ví, odkud se braly.

Na dohled ostrova Møn jsme vztyčili hlavní plachtu, protože pod mraky začalo trochu foukat z boku, ale moc to nepomáhalo, Bagatela stále plula rychlostí kolem 4,5 uzlu a hlavní část pohonné složky tvořil Perkins.
V poledne jsme za sebou měli prvních 100 námořních mil. Ochladilo se, první odpolední službu jsem jel nejen v košili, ale i v bundě, vítr byl studený a slunce se stále schovávalo za mraky.

Od tří jsme pluli na plachty na krásný bočák, ale moc dlouho nevydržel, v sedm večer už zase v lodi hrčel motor, ale aspoň vylezlo sluníčko. Jen nad pobřežím byly vidět dešťové přeháňky a jedna z nich nás celkem těsně minula.

Plavba do NorskaV pondělí od jedné v noci motoruji úzkým plavebním kanálem za Kodaní a jsem velmi překvapený, že se tu nepletou žádné velké obludy, jak bývá jejich zvykem, když jsem v úzkém prostoru za kormidlem já.
Standa ve tři ráno vytahuje genu na spinakrbaum a na zaďák krásně plachtíme až do šesti do rána, kdy mi končí služba, vytahujeme i hlavní plachtu a na bočák pokračujeme pásem rozdělené plavby kolem dánského pobřeží. Je jasno a slunečno a já konečně poprvé při plavbách ve zdejších vodách míjím Helsingborg za světla a mohu si ho prohlédnout.
Upřímně řečeno, nic moc. Zdá se, že Shakespeare nebyl nejenom v Čechách, kterým přisoudil moře, ale ani v Dánsku, protože mi není jasné, kde jsou jaké hradby, po kterých by se dalo bloumat. Dánská placka, hrad přestavěný na zámek a kousek vedle narvaná marína, to je všechno.

Plavba do NorskaPo několika pokusech s větrným autokormidlem, díky slabému větru neúspěšných, pokračujeme v ručním kormidlování, v půl desáté ohříváme zbytky od večeře k snídani a jako moučník používáme Pavlův makový závin. Je polojasno a ve slabém SW větru míříme na bočák k ostrovu Anholt.
Po 48 hodinách od vyplutí máme za sebou 216 námořních mil. Zatím to jde dobře, když to tak posviští dál, měli bychom příští neděli letadlo z Trondheimu stihnout.

Plavba do NorskaV poledne vítr sílí, sundáváme hlavní plachtu, jen na genu obeplouváme Anholt z východu a jak se vítr točí k jihu, stáčíme se k ostrovu Læsø. Vítr odhadujeme na 4°B (jen odhadujeme, protože se nám nechce vyndávat ruční windmetr a pevný na lodi není) a výška vln se pohybuje tak kolem metru. V tomhle větru už autopilot funguje pěkně a až do večera, kdy vítr zeslábl, prakticky nemusíme sáhnout na pínu.

Plavba do NorskaV úterý po půlnoci zase přifouklo, hlavní plachtu máme na druhém refu a do rána plujeme ostře proti větru na autopilota a míříme těsně k mysu Skagen. Zprvu to vypadá, že budeme muset dotankovat naftu jinde, protože do přístavu nás vítr nepustí, ale Standa nakonec rozhoduje nastartovat motor a ve Skagenu se zastavit jak kvůli naftě, tak kvůli předpovědi počasí.

Protože jsem byl jediný z posádky, který tento přístav znal, dovedl jsem kapitána až k čerpací stanici vedle jachtařského bazénu. Tím ovšem mé znalosti skončily, naftu jsem tu nebral a tak vznikl problém. Když se nám ani na čtvrtý pokus nepodařilo přelstít záludný samoobslužný stojan, nezbylo než se sebrat a jít sehnat obsluhu.
V přístavní kanceláři naštěstí neměla službu ta dvoumetrová valkýra jako minule, která vypadala že krakeny škrtí holou rukou, ale malá něžná blondýna, jenž jen s mírným povzdechem zamkla dveře a šla nám ukázat, jak se tankuje.

Plavba do NorskaV podstatě jsme si počínali správně: Strčit tam platební kartu a zadat PIN, to bylo v návodu. Zvolit maximální odběr, to bylo taky v návodu. A potom VYNDAT platební kartu ještě před tím, než sundáme tankovací pistoli ze stojanu; to tedy v návodu opravdu nebylo.

Plavba do NorskaOdpoledne jsme navázali na baby stěh bouřkovou kosatku, ohřáli výborný guláš, připravený cateringovou firmou jednoho z členů příští posádky, a Standa, Pavel a já jsme v přístavní kanceláři prozkoumali předpověď počasí na příští dny.
Jarda zatím na lodi do svého chytrého telefonu stáhnul další dvě předpovědi počasí, které se lišily nejenom od sebe navzájem, ale i od té přístavní.
Po krátkém meteorologickém konziliu jsme usoudili, že nějaké počasí zítra určitě bude a když nebude foukat vítr, tak máme motor, vypili za plavby ušetřený alkohol a o půlnoci šli spát. Zítra nás čeká Skagerrak.

Následující: Ze Skagenu do Norska

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Collapse Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz