Polabský starouš

Kolín a Přerov n.L., 2.8.2008

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Subaru Forester > Polabský starouš 2008

Protože jsem se při minulém výletu na Rotující setrvačníky v Solvayových lomech nepoučil, že stará technika majitele Subaru autíček nezajímá, uspořádal jsem počátkem srpna pro Subaru klub ještě jeden sobotní poznávací výlet. Tentokrát byla cílem obnovená Kolínská řepařská drážka a soukromé Muzeum Moto & Velo v Přerově nad Labem. No tak na tuhle akci dorazilo ještě méně lidí než na tu první - celkem tři automobily Subaru a jeden motocykl Yamaha Virago.

Kolínská řepařská drážka, postavená v roce 1894 a zrušená v roce 1961, byla nejstarší řepařskou drážkou v Čechách. V dobách své slávy měřila skoro 11 kilometrů a sloužila pro dopravu řepy do cukrovaru v Kolíně. Celkem bylo takovýchto tratí v Polabí přes sto kilometrů.
V roce 2000 bylo založeno občanské sdružení Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky.
Jeho členové postavili nové nádraží, výtopnu, obnovili dva kilometry trati do prozatímní výhybny Výrovna a 23.6.2007 byl na této úzkorozchodné železnici o rozchodu 600mm slavnostně zahájen provoz.

Nádraží KolínKlikni pro zvětšeníVýtopna
Pokud chcete na obnovu přispět i vy, můžete si zakoupit vlastní pražec.
Bude na něm umístěna cedulka s vaším jménem.
Parní lokomotiva BS80Parní lokomotiva BS80Parní lokomotiva BS80
Parní lokomotivy typu BS 80 vyráběl n.p. ČKD SOKOLOVO pro průmyslové a stavební dráhy.
Lokomotiva má výkon 59kW (80 koní), maximální rychlost 25km/h, plně vystrojená váží 13 tun a provozní tlak páry je 1,4MPa.
Dokáže projet oblouk o poloměru 15 metrů.
Parní lokomotiva BS80Parní lokomotiva BS80Parní lokomotiva BS80
Klikni pro zvětšeníParní lokomotiva BS80Parní lokomotiva BS80

Protože to bylo na trase, zastavili jsme se cestou do Přerova na bývalém hradišti v Libici nad Cidlinou, odkud v desátém století rod Slavníkovců vládnul téměř celé východní polovině Čech. Dnes jsou zde vidět rekonstruované základy předrománského kamenného kostela a paláce.
Na fotografii jsou bratři Slavníkovci, které v roce 995 ve státním zájmu vyvraždili s celou rodinou a příbuzenstvem bratři Přemyslovci, vládnoucí západní polovině Čech. Od této hromadné vraždy se my Češi chlubíme vlastní státností, přemyslovskou tradicí a holubičí povahou.

Libice nad Cidlinou

Na trase byl i keltský menhir u Kerska, tak jsme se na něj také zajeli podívat.
Keltských menhirů je u nás spousta, hlavně v oblasti mezi Kladnem, Slaným, Louny a Žatcem, ale toto je jediný známý menhir v Polabí.
Tedy...pokud je to skutečně menhir. Ale buďme optimisty. Keltské hroby se v okolí našly, tak proč by nebyl.

Menir u Kerska

No a v Přerově nad Labem jsme se setkali s dalším Subaru, tentokrát v roztomilé verzi Subaru Libero, a zakončili výlet v soukromém muzeu jízdních kol a motocyklů pana Tomáše Moravce.

Subaru LiberoKlikni pro zvětšení

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Expand JachtingJachting
Collapse Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz