Ve středu ráno je zase skoro bezvětří, ale zase nám to nevadí, protože se
chystáme na návštěvu muzea Peenemünde.
Od roku 1936, kdy Říšské ministerstvo letectví koupilo poloostrov Usedom
od města Wolgast, zde bylo armádní výzkumné středisko.
Že v něm Wernher von Braun vyvíjel rakety později označované jako V-2,
známé z demolice velké části Londýna a Antverp, ví každý. Už méně se ví, že
se tady vyvíjely i německé radary,
systémy noční navigace (jeho zbytky dodnes čouhají z vody uprostřed
Greifswaldské zátoky) a byl zde prý uveden do provozu i první kamerový systém.
Moc památek na tuhle zajímavou dobu se ovšem nedochovalo, protože co
nerozmlátili Britové při svých náletech během operace Hydra v roce 1943, to
rozsekala Rudá armáda.
Zbytek potom zničila Německá
lidová armáda, která zde měla do roku 1990 základnu. Tedy kromě elektrárny; tu
potřebovali, tak ji opravili.
V muzeu v areálu bývalé elektrárny si tak sice můžete prohlédnout německé střely
s plochou dráhou letu V-1, balistické rakety V-2 a několik videofilmů o jejich
výrobě a vývoji, ale hlavně je zde rozsáhlá expozice modernější raketové
a letecké techniky, kterou většinou tvoří pozůstatky po sovětském okupačním
vojsku.
Je tady i vnitřní expozice (tam si prý můžete prohlédnout třeba Trabanta), ale
tu jsem neviděl, protože všechny informační tabule v muzeu jsou pouze v němčině
a já si popletl směrovku do vnitřní expozice se směrovkou k východu.
(Koho muzeum nebaví, přeskočí ho kliknutím sem)
U kolejiště železniční vlečky je vystavena střela s plochou dráhou letu Fieseler
Fi 103 (známější pod názvem V-1) včetně 55 metrů dlouhého parního katapultu.
Jedná se o první hromadně používanou střelu s plochou dráhou letu na světě.
Od června 1944 do března 1945 jich bylo jenom na Londýn vypáleno 10 tisíc,
z toho asi 2500 střel Londýn zasáhlo.
Sovětská raketonosná dieselelektrická
ponorka, která kotví na nábřeží v Peenemünde, není součástí muzea. Musí se
na ni platit vstupné zvlášť a protože jsem byl včera na anglické ponorce, tak
jsem ji vynechal.
Tato třída ponorek (NATO ji označovalo Juliett) se vyráběla v šedesátých letech. Ponorky nesly na palubě čtyři řízené střely s nukleární hlavicí a jejich
hlavním bojovým úkolem měl být jaderný útok na USA. Celkem jich bylo vyrobeno 16
a poslední z nich byly vyřazeny z provozu v roce 1994.
Po obědě, za slabého větříku, vyplouváme
z maríny Peenemünde zpět do plavebního kanálu směrem k ústí
řeky a k ostrovu Ruden.
Já a kapitán prosazujeme, abychom na něm dneska přespali.
Opuštěný ostrov uprostřed moře, bez jakýchkoliv civilizačních vymožeností – co si člověk může
přát víc?
Inu to, co si přeje většina posádky: Večeři v hospodě.
Míříme tedy na
severozápad k Rujáně.
Zatím jsme se ještě nedohodli, zda se zpět do Breege
vrátíme vnější stranou po volném moři nebo vnitřním průlivem kolem Stralsundu, a
tak je to takový univerzální směr. Rozhodne večerní předpověď počasí.
Greifswaldská zátoka je sice obrovský flák vody, ale bohužel vody velmi mělké.
Držíme se tedy většinou v plavební dráze, až jižně od Klein Zickeru opět dochází
vítr a my pomalu driftujeme směrem k mělčinám.
Kromě toho bezvětří je počasí krásné. Svítí sluníčko, kdyby se nám nerozbil
teploměr, tak by ukázal že je teplo, protože i zde, uprostřed moře, létají
komáři, a tak se Michal rozhodl, že se vykoupe.
Opravdu tam blázen skočil a když za chvilku vylezl, vyprávěl že ta voda určitě
nemá 12°C jak říkala předpověď, že se mu zdá o něco teplejší.
Tak tam
potom skočil i kapitán, když je to prý teplejší.
Já bych tam dobrovolně nevlez ani náhodou.
Zatímco se část posádky koupala a zbytek vytvářel ze starého chleba topinky
k svačině, dodriftovali jsme opravdu daleko do mělčin. Hloubkoměr ukazoval asi
40cm vody po kýlem, takže honem nastartovat motor a zpět na sever na Klein Zicker
a potom doprava, úzkým vybójkovaným kanálem do rybářského přístavu Thiessow.
Ten kanál je opravdu úzký, ale je vybójkovaný.
Bóje nejsou osvětleny, ale jsou
tam.
Kdybyste tam někdy jeli, jeďte opravdu podle bójí a ne podle nákresu
v pilotovi, jako to udělal Přemek.
Naštěstí nikdo z nás nebyl žádný hubeňour,
takže když jsme se všichni vyvěsili přes reling na pravoboku, loď se naklonila
dostatečně na to, aby se kýl uvolnil z bláta a motor nás vystrčil doleva,
zpět na hloubku.
Marina Thiessow je na severní straně rybářského přístavu a přistává se zde bokem
k molu.
Je oblepená cedulemi, že byla přestavěna za pomoci Evropské unie, a byla to
jednoznačně nejdražší marína na naší plavbě.
Za 36 stop dlouhou loď jsme
zaplatili 15€ za noc a za sprchu tady chtěli eura dvě.
A měli ošklivé záchody.
Ale zase je tady čerpací stanice, takže není problém v případě potřeby
dotankovat naftu.
A hned u přístavu je restaurace U Přístavu, do ní jsme zašli na večeři a byla
skvělá (viz foto).
Bylo to jedno
z nejdražších jídel na jídelním lístku jménem Fischplatte pro jednu osobu
a kromě různých příloh a salátů talíř obsahoval kousek úhoře, filet z candáta
a celého platýze. To vše za 13,90€.
Výtečná mlsota!
Předchozí:Ze Sassnitz do Peenemünde
Následující:Z Thiessow do Lohme