Na začátku roku 2009 začala parta českých nadšenců v čele s Pepou Dvorským a Danem Roseckým stavět repliku historické plachetnice z druhé poloviny 18. století.
Loď nazvali La Grace (neboli Půvabná) podle plachetnice prvního českého
námořního kapitána, kartografa, korzára, obchodníka a člena guvernérské rady
Nového Amsterodamu Augustina Heřmana ze Mšena.
Briga La Grace vznikla v profesionální egyptské
loděnici Mohameda El Saieda na břehu Rudého moře podle plánů, které v roce 1768
v knize "Architectura navalis mercatoria"
vydal švédský admirál Fredrik Henrik af Chapman.
Zavřít na několik týdnů živnost a vyrazit klukům pomáhat se stavbou La Grace
v Egyptě, to jsem dost dobře nemohl, ale protože stěžně, ráhna, kladky a další
části lodi se vyráběly ve Stolařství Viléma Pavlici ve Valašském Meziříčí,
pomáhal jsem na podzim roku 2009 na Moravě.
Byla to velice zajímavá práce. Člověk při ní čuchnul k řemeslům, která již sto
let téměř neexistují.
A tak se zde můžete podívat, jaké neobvyklé věci se na La Grace u Viléma vyráběly.
Dřevěné kladky pro La Grace
Z dřevěných bočnic a vložek se složil korpus, do kterého se vložila rolna
z pertinaxu vyvařeného v oleji.
Dřevo se pak napustilo karbolínem a navoskovalo. Nakonec se kladky zapletly do lan, případně navázaly na ráhna a čnělky. Celkem bylo vyrobeno 436
kladek různých velikostí.
Další dřevěné výrobky pro La Grace
Zde bych rád upozornil na tu podivnou housenku vpravo.
Říká se jí raks a slouží k připevnění příčného ráhna ke stěžni. Prakticky to
funguje tak, že se celá tahle věc ohne kolem stěžně a na koncích se přiváže k ráhnu. Ráhno tak drží u stěžně a přitom se může natáčet a může jezdit po stěžni
nahoru a dolů. Vlastně to je takové válečkové ložisko.
Kormidelní kolo La Grace
Kormidelní kolo má průměr skoro 1,5 metru a je moc krásné.
Už jenom když takhle viselo na zdi a člověk se k němu postavil a vzal ho do
ruky, byl to báječný pocit. Strašně se těším, až za ním budu stát přímo na palubě La Grace.
Košové plošiny hlavního a předního stěžně La Grace
Košové plošiny na fotografii budou na La Grace umístěny přibližně 12 metrů vysoko a bude
u nich propojena dolní část stěžně s košovou stěžňovou čnělkou. Na konci košové
čnělky budou již menší plošiny a nad ně bude čnít brámová čnělka s brámovým
ráhnem.
Na brámovém ráhně budete zhruba stejně vysoko, jako kdybyste si v 8. patře v paneláku stoupli na okno.
Ráhna La Grace
Následující dvě fotografie zobrazují oba konce hlavního vratiráhna La Grace. Ta vidlice
se zasadí na stěžeň a funguje jako ložisko, pomocí kladek na zadním konci ráhna
se bude ráhno ovládat.
Přední brámové ráhno bylo první, které jsme kompletně vystrojili, a tak jsme ho
vztyčili na místní sloup veřejného osvětlení a prováděli mimo jiné testy
šlapnice. To je to lano, po kterém námořníci šlapou, když lezou po ráhně a
pracují s plachtami. Kaskadér Jarda ovšem při testu na šlapnici spíš visel,
protože jsme jí na první pokus udělali moc dlouhou.
Další tři fotografie zobrazují výrobu čelenu. Na prostředním obrázku je
nejsilnější lano, které bylo na La Grace použito. Napravo pak Dan Rosecký
ukazuje, jakým způsobem se má tímhle lanem na čelen připevnit okatice.
Hotová a vystrojená hlavní, košová i brámová ráhna se uskladňovala pod střechou
u vstupu do stolařské dílny Viléma Pavlici.
Ke konci jsem se docela divil, že to konstrukce střechy všechno udržela.