Plavba na Bornholm

O prohlídce Ystadu, kamenného kruhu Ales Stenar a maríny Kåseberga

Jachting na Baltu Ráno se ukazuje, že přistát hned u prvního mola byla zásadní chyba. Všechny kachny z přístavu na něm mají schůzi a intenzivně pod sebe trousí.
Příště musíme zajet o jedno molo dál, na tom nebyla ani jedna kachna a dokonce ani jedna stopa po kachním pobytu.

Lodní kotvaSprávce opravdu přijel, věnoval nám mapku města, vysvětlil kde je informační středisko a vystavil účet.
Sice jsem odhadoval, že v Ystadu bude marína drahá, ale 25€ za noc bylo skutečně překvapení. Na německé straně Baltu jsou ceny poloviční.

Protože neprošel můj návrh, že odpoledne přejedeme do maríny v Kåseberga a prohlédneme si tamější kamenný kruh, zaplatili jsme stání na dvě noci a vyrazili do města, které má prý řadu zajímavých památek a expozic.

Lodní děloAsi to bude pravda, sympatická slečna v informačním středisku nám místních turistických atrakcí vyjmenovala celou řadu a dokonce je vyznačila v mapce.
Jenže pak dodala, že v pondělí (tedy dnes) jsou všechny zavřené.

Jediná otevřená atrakce je prý kamenný kruh Ales Stenar v Kåseberga. A když Lenka zjišťovala jak se tam dostat, doporučila nám slečna bicykl.
Prý tam dojedeme za hodinku a je to skoro pořád po rovině.

V tom okamžiku mě slečna přestala být sympatická, protože jsem na kole čtvrt století neseděl.
Kapitán a zbytek posádky to ale považovali za báječný nápad.

Za 8,50€ jsme si tedy na odpoledne půjčili kola a vyrazili po stezce podél pobřeží.
O to to pro mě bylo děsivější, protože Ales Stenar byl na druhé straně zátoky a přes vodu jsem viděl, jak šílenou dálku budu muset šlapat. A také na jak vysokém útesu ty šutry stojí.

Tenhle cyklistický výlet byl zatím nejpříšernějším zážitkem v mé jachtařské kariéře.
V polovině cesty jsem měl dojem, že za chvilku určitě umřu, a když jsem v Kåseberga upadl z kola a představil si zpáteční cestu, bylo mi líto, že jsem to ještě neudělal.

Kamenný kruh Ales Stenar není kruh.
Má půdorys vikingské lodě a proto některé prameny hovoří o tom, že ho postavili Vikingové a jedná se možná o pohřebiště jejich náčelníka.
Jiné internetové stránky ovšem hovoří o stáří přes tři tisíce let a o vlivu starých egyptských civilizací a některé do toho motají i ufouny. Internet prostě snese všecko; já osobně jsem pro Vikingy.

Je to zajímavá stavba a za podívání stojí. Ovšem příště tam určitě nepojedu na kole, ale lodí.
Kåseberga je krásný malinký přístav a na kameny to pak je půl kilometru pěšky do kopce.
Za svítání nebo za soumraku, když tam snad nebudou hejna turistů, to musí být mnohem romantičtější a tajuplnější místo.

Předchozí: Z Breege do Ystadu Následující: Z Ystadu na Bornholm

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Collapse Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz