Ponorka HMS Otus

dieselová ponorka Royal Navy třídy Oberon

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Ponorka HMS Otus

HMS Otus je britská útočná a strážní diesel-elektrická ponorka třídy Oberon.

Stavba ponorky HMS Otus byla zahájena ve Scotts Yard ve skotském Greenocku 31.5.1961, dokončena 17.10.1962 a 5.10.1963 byla ponorka uvedena do činné služby.
V roce 1990 byla vyřazena ze stavu Royal Navy, několik let chátrala na vrakovišti v Portsmouth a nyní je vyvázána v přístavu Sassnitz, kde slouží jako plovoucí námořní muzeum.

Otevírací doba je od 10 do 19 hodin v létě a do 16 hodin v zimě.

Ponorky třídy Oberon

Celkem se v různých britských loděnicích vyrobilo 27 ponorek této třídy.
13 ponorek  používala britská Royal Navy, šest ponorek Austrálie, po třech ponorkách Kanada a Brazílie a dvě ponorky Chile.

Jména ponorek třídy Oberon britského Královského námořnictva byly: HMS Oberon, HMS Ocelot, HMS Odin, HMS Olympus, HMS Onslaught, HMS Onyx, HMS Opportune, HMS Opossum, HMS Oracle, HMS Orpheus, HMS Osiris, HMS Otter a HMS Otus.

Žádná z 27 vyrobených ponorek již není v činné službě, ale sedm z nich stále ještě existuje.
(Psáno v únoru 2010)

Technické údaje ponorky HMS Otus:

Ponorka byla dlouhá 90 metrů, 8,1 metru široká a při plném zatížení měla ponor 5,5 metru.
Výtlak na povrchu byl 2030 tun a pod hladinou 2410 tun. Maximální hloubka ponoru byla 300 metrů.
Akční rádius ponorky byl 10 tisíc námořních mil při cestovní rychlosti na hladině. Maximální rychlost ponorky na hladině byla 12 uzlů, pod hladinou 17 uzlů.

Ponorka byla poháněna dvěma dieselovými motory o výkonu 3680 koňských sil, a dvěma elektromotory o výkonu 6000 koňských sil.
Elektrický proud o napětí 880V dodávalo 440 baterií.

Posádku ponorky tvořilo 68 mužů, z toho obvykle 7 důstojníků.

Ponorka byla vybavena aktivním a pasivním radarem, aktivním a pasivním útočným sonarem, dálkovým pasivním vyhledávacím sonarem a hydroakustickým vyhledávacím systémem.

Na přídi měla šest útočných torpédometů a na zádi dva krátké, obranné. Všechny pro torpéda ráže 533mm.

Výzbroj lodi tvořilo 21 torpéd MK-24 Tigerfish nebo padesát min. Torpéda dosahovala rychlosti 40 uzlů a měla akční rádius 11 kilometrů.

Ponorka HMS Otus - fotografie interiéru

Ponorka HMS Otus stojí nyní jako muzeální exponát u nábřeží v německém přístavu Sassnitz. Všechny fotografie na této stránce vznikly 19.5.2009, když jsme si ji byli prohlédnout během naší plavby plachetnicí kolem Rujány.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Původní vstup do ponorky byl dveřmi na přední straně věže a potom po žebříku dolů do velínu. Případně předním či zadním únikovým výlezem.
Nyní pro návštěvníky vytvořili nový vstup, když navařili schodiště do prostoru, kterým se původně do přední torpédové komory ládovala torpéda. Při sestupu do tlakového tělesa ponorky je tak krásně vidět prostor mezi trupem a horní palubou s ovládáním předních hloubkových kormidel.
Východ vznikl podobně. V zadním průvlaku ponorky, kterým se ládovala ponorková torpéda do zadní torpédové komory.
Celá prohlídková trasa probíhá pouze hlavní palubou ponorky. Na spodní palubu, kde byly baterie, nádrže, destilační jednotky na vodu a další zařízení, se bohužel nesmí.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Ponorka třídy Oberon měla v přední torpédové komoře šest torpédometů ráže 533mm.
Po přezbrojení v roce 1974 z nich byla odpalována torpéda MK-24 Tigerfish, případně z nich mohly být kladeny miny. Na fotografii vpravo je průlez z torpédové komory na přídi do hlavní spojovací chody kolem kajut posádky a důstojníků do velínu.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
V přední torpédové komoře měla ponorka také přední únikový výlez. Druhý byl v zadní torpédové komoře za strojovnou elektromotorů.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Za přední torpédovou komorou se nachází kajuta posádky...

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
...potom kajuta důstojníků, již od pohledu výrazně pohodlnější...

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
...a v další části chodby, za průlezem, je kromě šachty na odpadky umístěn i lodní bufet.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Dále směrem od přídě k velínu je radiokabina a luxusní kapitánská kajuta.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Toto je průlez do věže, kde byl mimo jiné původní vstup do ponorky z horní paluby.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Pod věží je vlastní velín ponorky. Na levé fotografii je pracoviště obsluhy radaru, na prostřední stanoviště řízení hloubkových kormidel a ponoru. Na pravé fotografii je vysunutý útočný periskop (ponorka měla ještě jeden, tzv. vyhledávací periskop), kterým se můžete podívat.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Chodba za velínem pokračuje na levoboku spoustou dalších ventilů, měřáků a dalších hejblátek, které byly nutné k obsluze ponorky. Mimo jiné zde bylo i odpalovací zařízení záchranných indikačních bójí.
Na pravoboku je umístěna lodní kuchyně.

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Hlavní chodba pokračuje dál do strojovny dieselových motorů (fotografie vlevo a uprostřed) a průlezem se dostaneme do strojovny elektromotorů a generátorů (pravá fotografie).

HMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, SassnitzHMS Otus, ponorka třídy Oberon, Sassnitz
Ve strojovně elektromotorů se nachází tahle přehledná ovládací rozvodná deska a také zadní hloubkoměr.

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz