Zde naleznete popisy, fotografie a praktické informace o marínách,
které jsem na Baltu navštívil.
U každé maríny jsou uvedena data mých návštěv a datum poslední aktualizace.
Třeba se vám informace budou hodit jako inspirace pro plánování plavby.
Maríny Balt - Dánsko
Marína Ebeltoft leží severozápadně od ostrova Sjælland, na východním pobřeží
Jutského poloostrova.
Stání jsou kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly. Mola jsou pevná.
V marině je čerpací stanice nafty.
Město Ebeltoft určitě stojí za návštěvu. Centrum tvoří charakteristické dlážděné
klikaté uličky s tradičními hrázděnými domy, nedaleko mariny je námořní muzeum
s fregatou Jylland, městské muzeum a muzeum skla a severovýchodně od města se
nachází rozsáhlý safari park.
Čtyři míle východně od Kodaně leží na umělém ostrově vojenská pevnost, vybudovaná na počátku minulého století k ochraně dánského hlavního města. V současné době je z ní turistická atrakce a jachtaři ji mohou nejenom navštívit, ale také v ní přenocovat.
Vjezd do přístavu je z jižní strany ostrova a není osvětlený, takže není vhodné sem vplouvat v noci. Za světla je navigace bez problémů. Na rozdíl od okolních přístavů se i při krátké zastávce na pevnosti Flakfortet musí platit přístavní poplatek.
Přístav Klintholm na jižní straně východní části dánského ostrova Møn je častým cílem jachtařů, kteří vyplouvají z německých půjčoven a směřují do Dánska.
Vplutí do přístavu je ve dne i v noci bezproblémové, ale zejména při noční plavbě Hjelmskou zátokou je třeba dodržovat odstup od pobřeží, u kterého jsou zatlučené kůly a mezi nimi natažené rybářské sítě.
Městská marína Marstal leží východním cípu ostrova Ærø.
Je nutné dávat pozor na hloubku, protože rozdíl mezi přilivem a odlivem sice
bývá pouze kolem půl metru, ale silný východní vítr může zvýšit hloubku až o 1,2
metru a naopak silný jižní vítr může hloubku až o 1,2 metru snížit.
Marína Marstal má u většiny stání hloubku od 2,5 metru. Mola jsou pevná.
Nedaleko mariny je námořní muzeum.
Marína Rønne je velká marína v hlavním městě ostrova Bornholm, severně
od obchodního přístavu Rønne.
Má kapacitu přibližně 300 lodí a v hlavním bazénu hloubku od 2,5 do 3 metrů.
Stání jsou většinou kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly.
Přístavní poplatky se platí buď u správce přístavu, pokud je přítomen, nebo
v platebním automatu, umístěném na zdi správní budovy. Nálepky, prokazující
uhrazení přístavního poplatku, mají velmi účinné lepidlo a jdou špatně odlepit.
Přístav Skagen je nejsevernějším přístavem v Dánsku.
Marína Blue Flag je umístěna ve vnitřním přístavu mezi molem číslo 1 a 2, kde je
hloubka kolem 4 metrů. Mola jsou pevná i plovoucí.
Přibližně 1,5 kilometru severovýchodně od mariny Skagen je u pobřeží postavena
replika majáku z roku 1626.
5 kilometrů severovýchodně od mariny Skagen je ostroh Grenen, nejsevernější bod
Dánska, kde se sráží vlny Skagerraku a Kattegatu.
Mariny Balt - Německo
Marína Glowe je moderní marína na severním pobřeží ostrova Rujána.
Leží na jižní
straně zátoky Tromper Wiek, jižně od mysu Arkona.
Marína Glowe má kapacitu přibližně 80 lodí, hloubka je od 2,9 do 3 metrů.
Stání jsou kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly. Mola jsou pevná.
Od Glowe se směrem k městečku Juliusruh táhne osmikilometrová písečná pláž, prý
nejkrásnější na Rujáně.
Marína Lohme leží na severním pobřeží ostrova Rujána, na severní straně
poloostrova Jasmund.
Marína Lohme má kapacitu přibližně 53 lodí, hloubka je 3 metry.
Stání jsou kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly.
Mola jsou pevná.
V městečku nad útesem je řada restaurací a prodejna uzených mořských živočichů.
Marína Peenemünde je malá mělká marína na jižní straně města.
Při manévrech v marině je nutné si dávat pozor na hloubku. U břehu je velice
mělko a dvoumetrová izobata vede téměř prostředkem přístavu.
Stání je kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly, širší lodě musí stát bočně
na vnější straně mola. Mola jsou pevná.
Pár stovek metrů od mariny si můžete prohlédnout muzeum Peenemünde a sovětskou
raketovou ponorku K-24.
Z přístavu Sassnitz na východní straně ostrova Rujána vyplouvaly trajekty do
Švédska, do Litvy a na Bornholm.
Nový trajektový terminál je ale o dvě míle jižněji a starý přístav nyní patří
rybářům, jachtařům a britské ponorce. Rybářský přístav je v severní části
přístavního bazénu.
Jachtaři mohou stát buď u vnějšího mola, jež bylo se svou délkou 1,45 kilometru
v době výstavby nejdelší na světě, nebo u plovoucích mol u nábřeží na západní
straně přístavního bazénu.
Marína Thiessow je malý přístav na jihovýchodním cípu ostrova Rujána v zátoce
Zicker. Má hloubku od 1,7 do 2,1 metru.
Lodě se vyvazují bočně k molu.
v marině lze čerpat naftu.
Na břehu je udírna ryb a výtečná restaurace, ve které obsluhuje správcová
přístavu, takže k účtu za večeři rovnou můžete dostat i účet za marinu.
Mariny Balt - Norsko
Jachtklub Oslo Seilforening je umístěn na ostrůvku asi 500 metrů jihozápadně od
muzea Fram na poloostrově Bygdøy.
Stání je nutné domluvit se správcem, klub každý večer kontroluje přístavní
policie a nenahlášené lodi mají problém!
Po pPo půlkilometrové procházce od klubu dojdete k Námořnímu muzeu, muzeu Fram a
muzeu Kon-Tiki, zhruba kilometr daleko je k Vikingskému muzeu a ke skanzenu. Od
muzea Fram jezdí přívoz do centra Oslo.
Maríny Balt - Polsko
Přístav Darłowo je jakýmsi mezičlánkem mezi perfektním jachtařským servisem v marínách na západní straně Polska a nulovým servisem v některých východněji položených přístavech.
Darłowo leží zhruba v polovině polského pobřeží mezi Svinoústím a Gdaňským zálivem, v ústí řeky Wieprza, a vplutí do něho je velmi snadné.
Ve dne tvoří výtečný orientační bod pole větrných elektráren na břehu východně od přístavu, v noci jsou dva záblesky zdejšího majáku vidět ze vzdálenosti až 15 mil a navigační světla na konci vlnolamů ze šesti mil.
Přístav Dziwnów leží přibližně 16 námořních mil východně od Świnoujście.
Dziwnów je prakticky celý obklopen vodou. Na severní straně ho omývá Baltské moře a jsou zde krásné dlouhé písečné pláže lemované borovými lesy, středem města protéká řeka Dziwna a jižní část města na ostrově Wolin oblévá mělká Zatoka Wrzosowska a Zalew Kamieński.
Rybářský bazén v přístavu Dziwnów byl donedávna populární jako nejdražší a nejsmradlavější jachtařský přístav na polském pobřeží, ale od roku 2013 je naštěstí všechno jinak.
Kołobrzeg, ležící padesát mil severovýchodně od Świnoujście, je dalším z polských přístavů, ve kterém jachtaři naleznou krásnou novou a moderní marínu s kapacitou 100 lodí.
Vjezd do přístavu Kolobřeh je tvořen dvěma mírně k severozápadu stočenými vlnolamy, vzdálenými 84 metrů od sebe. Světlo majáku v Kolobřehu by mělo být za normálních podmínek viditelné ze vzdálenosti 16 mil a světla vjezdových majáků na koncích mola ze vzdálenosti 5 mil, takže i v noci se do přístavu vplouvá bez problémů.
Když na konci obchodního přístavu zahnete vlevo, otevře se po pravé straně vjezd do přístavního bazénu jachtařské maríny Solna.
Malý, mělký, s nebezpečným vjezdem.
Tak by mohla znít charakteristika polského přístavu Mrzeżyno, ležícího ve dvou třetinách plavby z Dziwnowa do Kołobrzegu.
Podle přístavního řádu do přístavu Mrzeżyno (stav v roce 2014) nesmí vplouvat lodě delší než 12 metrů a širší než 4 metry, maximální ponor určuje správce přístavu podle aktuálních podmínek a vplouvání a vyplouvání z přístavu je povoleno pouze pokud je viditelnost větší než 2 námořní míle, síla větru nepřesahuje 3°B a stav moře 2°B.
Świnoujście, původním jménem Swinemünde a česky nazývané Svinoústí, je
nejzápadnějším přístavem na polském pobřeží, vede tudy hlavní plavební trasa do
přístavu Štětín a je to jediné město v Polsku, které se nachází na několika
ostrovech.
V posledních letech se Svinoústí navrací ke své předválečné slávě, navazuje na
lázeňskou historii a intenzivně rozvíjí turistický ruch, což má příznivé
důsledky i pro jachtaře. Po desetiletích, ve kterých kromě malé mělké maríny
jachtklubu Cztery Wiatry a krátkého mola v uhelném přístavu nebylo kde přistát,
je konečně k dispozici krásná nová a moderní městská marína v Severním bazénu na
břehu ostrova Usedom.
Mariny Balt - Švédsko
Marína Bergkvara je malá marína na východním pobřeží Švédska, 19 mil jižně
od Kalmaru. Je spojena s autokempem a díky tomu je otevřena mnohem déle než
ostatní švédské jachtařské přístavy.
Lodě stojí kolmo k molu s vyvázáním zádi na kotevní bóji. Mola nejsou plovoucí.
U návštěvnického mola je připojka vody a elektřiny; připojení na elektrický
proud se platí zvlášť.
Marína Kåseberga leží na jižním pobřeží Švédska, 8 mil východně od přístavu
Ystad.
Rybářský přístav v Kåseberga je malý a bohužel také dost zanesený, hloubka se
pohybuje od dvou do dvou a půl metru a příjezdový koridor není o mnoho hlubší.
Pro návštěvníky je určeno dvacet stání u jižního vlnolamu, u kterého se vyvazuje
bokem, ale po dohodě s rybáři lze stát i na opačné straně.
Přístavní poplatky se platí v krámku na pobřeží a zahrnují i elektřinu a použití
sprchy.
Marína Marstrand leží na jihovýchodní straně ostrova Marstrandsön,
v nezamrzající úžině mezi ostrovy Marstrandsön a Koön.
Marína Marstrand má kapacitu 230 lodí, hloubka je od 3,5 metru.
Použití sprchy je zahrnuto v ceně přístavního poplatku.
Sprchy jsou vybaveny termostatickou hlavicí a mají vyhřívanou podlahu!
Nad přístavem je pevnost ze 17. století.
Marína Ystad je velká marína na jižním pobřeží Švédska, západně od obchodního
přístavu Ystad.
Stání jsou kolmo k molu s vyvázáním mezi kůly.
Mola jsou plovoucí.
V provozní budově je umístěna restaurace, kancelář správce přístavu, WC
a sprchy. K dispozici je i placené WiFi připojení.
Pracovní doba správce přístavu je různá, během víkendu žádná.