Poloha: 54°01'N, 014°44'E
Dziwnów leží přibližně 16 námořních mil východně od Świnoujście a zdejší rybářský bazén byl donedávna populární jako nejdražší a nejsmradlavější jachtařský přístav na polském pobřeží.
Od roku 2013 je naštěstí všechno jinak.
Dziwnów je prakticky celý obklopen vodou. Na severní straně ho omývá Baltské moře a jsou zde krásné dlouhé písečné pláže lemované borovými lesy, středem města protéká řeka Dziwna a jižní část města na ostrově Wolin oblévá mělká Zatoka Wrzosowska a Zalew Kamieński.
Městečko Dziwnów se původně jmenovalo Dievenow a bylo typickou rybářskou vesnicí.
Koncem 19. století zde vznikly lázně, ale rybářský průmysl se rozvíjel i nadále a před druhou světovou válkou mělo ve zdejším přístavu svou základnu až 50 rybářských lodí.
Posledních pár fungujících rybářských kutrů nyní stojí v přístavu před mostem, z ostatních vytvořila fantazie majitelů podivuhodné repliky starých plachetnic a vozí turisty na vyhlídkové plavby kolem pobřeží.
V případě špatného počasí na volném moři se mohou lodě přes Dziwnów a Wolin dostat až do Štětínského zálivu. Je ovšem nutné počítat s tím, že dálniční a železniční most ve Wolinu mají podjezdnou výšku 12 metrů a zdejší otočný silniční most se i v hlavní sezoně otvírá pouze 2x ve všední den a 3x o víkendech.
Vstup do přístavu Dziwnów je vyznačen zvonovou bójí, od které se kurzem 143° pluje podle náměrníků až k úzkým vlnolamům, chránícím vjezd do ústí Dziwny.
Světlo majáků na vlnolamech by mělo být za normálních podmínek vidět ze vzdálenosti 7 mil.
Půl kilometru za vjezdem je na levé straně opravené celní molo a budova celnice, jejíž osazenstvo občas vyvíjí překvapující aktivitu, na kterou nejsme ze západněji položených pobaltských států zvyklí. U českých lodí bývá umocněna tím, že si Poláci často naši vlajku pletou s vlajkou Ruské federace.
Naproti celnímu molu je na jižním břehu malá marína Polmax s dvoumetrovou hloubkou a kapacitou 20 lodí, ve které se platí přístavní poplatek podle délky lodi a navíc 12 zlotých za každého člena posádky.
Zdejší stání jsou ovšem většinou dlouhodobě pronajmuta a pro hosty už moc míst nezbývá.
Tři sta metrů za celním molem je na severním břehu vjezd do rybářského bazénu Dziwnów, který dřív sloužil i pro jachtaře.
O jeho ceně, dezolátním stavu a nevybavenosti již nemá smysl psát, protože v listopadu 2013 byla mezi tímto bazénem a mostem otevřena zbrusu nová moderní marína pro lodě do délky 12 metrů s kapacitou 60 míst u plovoucích mol. Kromě sociálních zařízení zde je i restaurace, opravářská dílna a počítá se s vybudováním malého námořního muzea.
Marína funguje celoročně.
Zdvihací most v Dziwnowu se otvírá ve dne v každou sudou hodinu, v létě odpoledne i v lichou, a zhruba půl kilometru za ním je na břehu silniční čerpací stanice s molem, u které lze natankovat benzin i naftu.
Míli za mostem na severním břehu, kde se otvírá Wrzosowská zátoka, je od léta 2013 v provozu další nová marína s kapacitou 40 míst.
Lodě stojí u plovoucích mol kolmo k nábřežní promenádě a na konci nově vybudovaného nábřeží je budova se sociálním zázemím a kanceláří správce přístavu.
Dziwnów je nyní klasické přímořské turistické středisko se spoustou restaurací, smažíren a udíren ryb a stánků s upomínkovými předměty.
Zřejmě největší zdejší atrakcí je park miniatur s modely majáků z polského pobřeží v měřítku 1:10 a zahradní železnicí a za návštěvu určitě stojí i Mrtvé jezero. Je ukryto v lese mezi pláží a silnicí do Międzywodzie na ostrově Wolin a je to vlastně původní ústí řeky Dziwna, které dnes postupně zarůstá a na jehož pobřeží roste několik druhů vzácných a chráněných křovin a stromů.
Moje návštěva: 6.8.2013, 5.9.2015
Poslední aktualizace: 4.11.2015
Psáno pro časopis Yacht 4/2014.