Zpět do Greifswaldu

Plavba na start ČANY-LANEX Offshore Cup 2016

ČANY Offshore Cup 2016V pondělí 19. září jsem se vzbudil už před sedmou a hned vykoukl z kajuty, jak to vypadá s větrem, který se podle pět dní staré předpovědi měl vítr otočit na západní.

ČANY Offshore Cup 2016Neotočil; ráno bylo naprosté bezvětří, moře jako zrcadlo a pálící slunce připomínalo spíš chorvatské léto než začátek podzimu na Baltu.

Naštěstí se po deváté rozfoukalo, i když opět nestandardně od severovýchodu, a tak start krátce před desátou hodinou proběhl bez problémů a všech jedenáct závodních lodí vyrazilo na třistamílovou trasu za Bornholm a zpět.

Vypluli jsme za nimi a nestačili žasnout. Když jsem včera upozorňoval Tomáše Hubáčka, kapitána plachetnice Long John Silver, že až nás uvidí zahýbat ke Stralsundu, tak nemá jet za námi, ale pokračovat rovně, brali jsme to oba jako vtipkování u piva. A nyní jsme se drželi v těsném závěsu za posledními třemi plachetnicemi závodního pole.

ČANY Offshore Cup 2016 ČANY Offshore Cup 2016 ČANY Offshore Cup 2016 ČANY Offshore Cup 2016 ČANY Offshore Cup 2016 ČANY Offshore Cup 2016

StralsundPo hodině nám to začalo být trapné. Abychom neznervózňovali závodníky, a také abychom využili případné zbytky ranní brízy, odréčkovali jsme a začali proti sílícímu větru a rostoucím vlnám křižovat směrem k Warnemünde.

StralsundPřed Rostockem začaly přicházet opravdové problémy. Obloha se zatáhla, každý mrak si vytvářel vlastní vítr a vůbec se nám nedařilo postupovat. Místo třinácti mil za tři hodiny při cestě tam jsme upluli 23 mil a trvalo nám to přes osm hodin. Při představě, že se takhle budeme trápit celou noc, se Tomáš nakonec rozhodl vrátit do Warnemünde a pokračovat až zítra. V půl šesté jsme tedy vyvázali Drahou u mola v Hohe Düne. Večer ovšem vítr odešel, a zatímco my jsme spokojeně popíjeli pivo na mole, závodníci se pohupovali v bezvětří u Darßer Ort.

StralsundV úterý ráno jste opět vstali v sedm a opět zjistili, že je venku bezvětří. A na rozdíl od včerejšího rána i zataženo. Krátce po osmé jsme vypluli. Protože válo jen slaboučce od severu, pomáhali jsme plachtám motorem a kurzem 025° směřovali podél pobřeží k majáku Darßer Ort. Dopoledne se vítr stočil na severozápad a zesílil, několik hodin se dalo plout s genakrem přes pět uzlů, ale v poledne ho to zase přestalo bavit.

StralsundU Darßer Ort jsme stáhli plachty a v naprostém bezvětří pokračovali na motor k jižnímu cípu ostrova Hiddensee. Nebylo to zábavné odpoledne. Kromě nutnosti platit krmení naftové bestie je jízda na motor nuda, a navíc nám na lodi přistálo hejno dotěrných much, které odmítaly pokračovat ve své emigraci do Dánska. Za celý den jsme potkali jen jeden rychlý člun německých celníků a jeden osobní parníček místní dopravy, jinak se zdálo, že máme moře sami pro sebe.

Kolem jižního okraje ostrova Hiddensee jsme vpluli do vnitřních rujánských vod. Nutno poznamenat že mělkých, plout tam lze pouze ve vyznačených vybagrovaných kanálech. A protože už se setmělo a řada plavebních znaků není svítící, bylo nutné řídit loď hlavně podle světelných náměrníků a spoléhat se na to, že GPS navigace funguje bez větší odchylky. Standa Bílek s Eternity, který tudy plul o pár dní později také potmě, měl na lodi radar, a protože jsem prakticky celou cestu potmě kormidloval já, dost jsem mu ho v některých chvílích záviděl. V půl desáté jsme se vyvázali u mola v městské maríně ve Stralsundu.

StralsundStralsundStralsund

Ve středu ráno jsme v 8:20 projeli zdejší zvedací most a opět na motor zamířili úžinou mezi Rujánou a pevninou do Greifswaldské zátoky.

Vítr se buď zarážel o ostrov, nebo vál přímo naproti nám, a tak až když se za Stahlbrode počala zátoka trochu otevírat, bylo možné motoru pomoct plachtami. Původně byl návrat plánován na dvoudenní plavbu a teď se zdálo, že kdybychom ráno zaspali a nestihli ve Stalsundu most, měli bychom co dělat, abychom dopluli za tři dny. Takhle jsme se ve 13 hodin na poslední chvíli protáhli otevřeným mostem ve Wiecku, dali si v místní rybárně výtečný oběd a v půl třetí ukončili plavbu u svého mola v Greifswaldu.

StralsundStralsundStralsund

Za šest dní Drahá zvládla uplout 239 námořních mil. Závodníci tu svou trasu zase neměli o tolik delší.

Článek vyšel ve zkrácené verzi v časopisu Yacht 11/2016

Předcházející: Přípravy ke startu v Kühlungsbornu

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Collapse Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz