Plavba na Channel Islands

Muzeum ponorek v Gosportu

GosportVečer jsme seděli v lodi, mazali si spálené nosy, popíjeli pivo a vymýšleli, co udělat zítra.

Původně jsme totiž chtěli odplout s ranním odlivem, ale přímo naproti nám, na druhé straně zátoky, trčela silueta staré britské ponorky HMS Alliance v gosportském muzeu ponorek Royal Navy Submarine Museum a Ondřej se na ní ráno chtěl jít podívat, jelikož v ponorce nikdy nebyl a dneska jí navštívit nestihl. Gosport
Nakonec se vypočetlo, že i když vyplujeme po obědě, ke skaliskům Needles se dostaneme ještě za světla, abychom si je mohli vyfotografovat, a tak bylo rozhodnuto.

Na Velikonoční pondělí v deset dopoledne domorodého času stála naše posádka v pokladně Royal Navy Submarine Museum a kupovala si lístky.
Projevil jsem se tam jako pěkný ťulpas, neboť jsem chtěl vstupenku za 10 liber zaplatit bankovkou s nápisem 10 Euro a trvalo dost dlouho, než se mi rozbřesklo v čem pan pokladní vidí problém.

Muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportMuzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportMuzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum Gosport

U hlavní haly stálo torpédo MK-24 Tigerfish, takže jsem konečně na vlastní oči spatřil, čím byla původně vyzbrojena ponorka HMS Otus v Sassnitz, co jsem navštívil před dvěma lety při plavbě kolem Rujány.

Ponorka X-24, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportMezi hlavní atrakce muzea ponorek, alespoň pro mne, patřila jediná dochovaná ponorka třídy X z druhé světové války HMS X-24 pro čtyřčlennou posádku.

Ponorka X-24, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportŠest těchto ponorek (X-5 až X-10) zaútočilo v září 1943 při operaci Source na německou bitevní loď Tirpitz v norském Altenfjordu a dvěma z nich se podařilo uložit pod kýl německé lodi čtyři dvoutunové nálože amatolu, jejichž výbuch poškodil trup natolik, že Tirpitz nadále nebyl schopen bojové plavby na volném moři; všech šest ponorek bylo během akce ztraceno.

Ponorka X-24, vystavená v muzeu, zaútočila 15. dubna 1944 na plovoucí dok v norském Bergenu během operace Guidance. Posádka se ovšem nestrefila při ukládání náloží a omylem potopila nákladní loď Bärenfels, stojící vedle doku. Plovoucí dok vyvázl jen s lehkým poškozením a poslala ho ke dnu až nová mise ponorky X-24 o pět měsíců později.

Ponorky typu X měly délku 51 stop a výtlak 27 tun, byly poháněny stejným dieselovým motorem jako londýnské autobusy, dosahovaly rychlosti 6 uzlů na hladině a 5 uzlů pod hladinou a mohly se ponořit do hloubky 300 stop. Maximální operační doba byla 10 dnů.
Čtyři lidé, zavření v téhle plovoucí rakvi déle než týden, to je děsivá představa.

Ponorka Holland1, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportV muzeu je vystavena i ponorka Holland 1 z roku 1901.
Její konstruktér John Philip Holland byl původem Ir, žil v Americe a tato první britská ponorka byla postavena za 35 tisíc liber v loděnici Vickers Maxim v Barrow-in-Furness na základě licence, koupené Admiralitou od americké společnosti Electric Boat Company.

Ponorka Holland1, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportOd září 1902 ponorka sloužila pod vedením poručíka Arnolda Fosterse na námořní základně v Portsmouth a v listopadu 1913 šla ke dnu nedaleko Eddystone.
14. dubna 1981 vrak ponorky nalezla minolovka HMS Bossington, další rok ho vyzdvihli, očistili, ošetřili proti korozi, opravili a v roce 1983 vystavili v muzeu ponorek v Gosport. Protikorozní ochrana ovšem nefungovala, po deseti letech byla ponorka opět v zoufalém stavu, a tak ji na čtyři roky ponořili do roztoku uhličitanu sodného, aby se neutralizovaly chloridové ionty, způsobující nekontrolovatelnou korozi.

Ponorka Holland1, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportPonorka je nyní umístěna ve speciální hale, jejíž vysoušecí systém trvale udržuje relativní vlhkost vzduchu pod 40% a tak chrání trup proti dalšímu poškození.

Ponorka Holland 1 s osmičlennou posádkou dokázala plout pod vodou až 20 mil rychlostí 7 uzlů a mohla se potopit do hloubky 100 stop. Byla poháněna americkým spalovacím motorem o výkonu 160 koní a elektromotorem o výkonu 70 koní, napájeným ze 60 baterií o váze 25 tun; na přídi byla umístěna nádrž na 600 galonů paliva a 18" torpédomet.

HMS Alliance, muzeum ponorek Royal Navy Submarine Museum GosportNejvětším exponátem v muzeu ponorek Royal Navy Submarine Museum je ponorka HMS Alliance z roku 1947, jediná dochovaná ponorka třídy Amphion (celkem jich bylo postaveno 14). Tato třída, určená pro službu na Dálném Východě, byla jedním z pouze dvou nových britských typů ponorek, vyprojektovaných za druhé světové války (tím druhým typem byly ponorky třídy „X“). Smí se do ní pouze s průvodci, což jsou bývalí námořníci ponorkového loďstva a někteří sloužili dokonce i na palubě ponorky HMS Alliance.

Předchozí: Portsmouth Následující: Z Portsmouth na Guernsey

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Collapse Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz