Poloha: 55°42'11"N 12°43'52"E
Čtyři míle východně od Kodaně leží na umělém ostrově vojenská pevnost, vybudovaná na počátku minulého století k ochraně dánského hlavního města. V současné době je z ní turistická atrakce a jachtaři ji mohou nejenom navštívit, ale také v ní přenocovat.
Pro ochranu kodaňského přístavu byly na uměle vytvořených ostrovech postaveny celkem tři pevnosti.
Nejstarší Trekroner Fort leží přímo ve vjezdu do přístavu, pochází z konce 18. století a je během turistické sezóny přístupná veřejnosti. Dá se do ní dostat ovšem pouze veřejnou lodní dopravou, jachtaři tam vplouvat nesmí.
Druhou pevností je Middelgrundsfortet, postavená na konci 19. století míli severovýchodně od Trekroner Fort v místech, kde je dno přibližně sedm metrů pod mořskou hladinou. V době vzniku byla největší námořní pevností na světě a dánské armádě sloužila až do roku 1984. Nyní patří skautům a není přístupná veřejnosti.
Nejmladší pevností je Flakfortet, 23 metrů vysoký umělý ostrov o ploše 30.000 m², vytvořený v letech 1910-1914. Ve dvou podlažích na něm byl vybudován rozsáhlý komplex budov a podzemních prostorů, ve kterém sloužilo 550 mužů posádky.
Na pevnosti byly původně osazeny čtyři houfnice ráže 29cm, šest děl ráže 21cm a čtyři 75mm rychlopalná děla, která palbou pokrývala oblast od pevnosti Middelgrundsfortet po průliv mezi Švédskem a ostrovem Saltholm. Později výzbroj doplnila dvě speciální děla ráže 47mm pro sestřelování balonů a řada kulometů a vyhledávacích světlometů.
Po druhé světové válce došlo k přezbrojení pevnosti řadou nových protiletadlových děl různých ráží a od roku 1965 zde byla dokonce dočasně umístěna baterie protiletadlových raket středního doletu HAWK.
Roku 1968 armáda ostrov opustila a nehlídaná pevnost se stala terčem novodobých pirátů, kteří ukradli, co se dalo. Zmizelo nejenom téměř veškeré kovové vybavení, elektroinstalace a technika ze strojoven, ale dokonce i část obrovských žulových bloků, tvořících vlnolam kolem ostrova. Nakonec armáda pevnost prodala do soukromého vlastnictví a tak byl Flakfortet konečně po létech chátrání opraven a vzniklo v něm populární turistické centrum.
Ve zrekonstruovaném přízemí kasáren bylo šest původních ubytovacích prostorů přestavěno na osmilůžkové hotelové pokoje, ve zbylé části je umístěna restaurace, konferenční centrum a malá prodejna základních potřeb pro návštěvníky. V jejím sortimentu převažuje zmrzlina, alkohol a pohlednice, ale pokud hodláte na ostrově přenocovat, lze si v ní večer objednat i čerstvé pečivo k snídani.
Patro je volně přístupné návštěvníkům. Tvoří ho centrální chodba, táhnoucí se po celé délce pevnosti, ze které odbočují do nitra umělého ostrova ubytovací, skladovací a technické prostory, často ještě s troskami původního vybavení. Tyto prostory ale nejsou osvětleny, takže doporučuji vzít si na prohlídku z lodi baterku, neboť bez ní hrozí při prozkoumávání temných zákoutí rozličná nepříjemná překvapení. Na řadě míst lze z této centrální chodby vyjít k základům bývalých dělových věží a projít se po vrcholku ostrova, odkud je krásný výhled na most, spojující Dánsko se Švédskem, i na oba břehy Øresundu.
Z centra Kodaně jezdí během sezóny na ostrov pravidelná lodní linka, jež má rezervovanou část mola před restaurací. Ostatní prostor je k dispozici pro jachtaře, kteří mohou stát jak na straně ostrova, tak u vnitřní strany vlnolamu, chránícího ostrov, ze kterého vede do pevnosti můstek. Na jižní straně ostrova dosahuje v přístavu hloubka 4 až 5 metrů, ale zbytek vodního příkopu mezi ostrovem a vlnolamem je zanesený a místy klesá hloubka až pod jeden metr.
Vjezd do přístavu je z jižní strany ostrova a není osvětlený, takže není vhodné sem vplouvat v noci. Za světla je navigace bez problémů. Na rozdíl od okolních přístavů se i při krátké zastávce na pevnosti Flakfortet musí platit přístavní poplatek. Pro lodě do délky 12 metrů činí 100 dánských korun, pokud odplujete nejpozději v deset hodin večer, stání až do druhého dne stojí 200 korun.
Sprchy jsou placené, jejich použití je časově omezeno, a na ostrově také není možné vyhodit lodní odpadky.
Psáno pro časopis Yacht 11/2016