Plavba do Osla

Plavba z přístavu Marstal do Breege

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba do Osla 2010 > Z Marstalu do Breege

MarstalPřistáli jsme v Marstalu v sedm ráno a protože už jsme si zvykli na severskou pracovní dobu, bylo jasné že jít na nákup je nesmysl. Takže jsme v klidu posnídali, trošku se zcivilizovali v umývárně a Vašek ztratil brýle. Pak jsme počkali další půlhodinku, než je zase našel, a vyrazili do vsi.

Škuner BonavistaKousek za marínou, u pobřežní silnice, stál obrovský bílý stan a v něm stála veliká loď: dřevěný škuner Bonavista, který postavila marstalská loděnice Ludviga Johansena v roce 1914 a od roku 2008 ho rekonstruují do původní podoby. V roce 2012 by měl být znovu na vodě.

Marstal je největší město na ostrově Ærø a má dlouhou námořní historii; mimo jiné je zde námořní škola a od 17. století velké loděnice.
Staré město je trošku unikátní, protože se nestavělo kolem kostela, jak bývalo zvykem, ale kolem uličky od přístavu ke kostelu. Až když na téhle trase došel prostor, tak občas přidali nějaké ulice po straně. Městečko tak vypadá poněkud chaoticky a tím pádem velmi malebně.

MarstalMarstalS otvírací dobou si ale ani tady nedělají žádné vrásky. V devět ráno bylo otevřeno pouze jedno pekařství.
Jirka vyrazil na hřbitov, najít hrob svého dánského známého, a posádka vyrazila na kafe. Při hledání jakéhokoliv prostoru, kde bychom mohli kafe dostat, jsme prošli celou pěší zónu, pak skoro celé centrum města, navštívili přístav, kostel i solární elektrárnu a pořád jsme byli bez kafe. A taky bez wifi připojení, o kterém jsme předpokládali, že v takové kavárně bude.

Nakonec nám velké kafe v kelímku prodali v tom pekařství, které jsme ráno minuli, a udělali jsme si piknik na lavičce v parku před muzeem.

MarstalMarstalJako jediný člen posádky jsem vyrazil i do Marstalského námořního muzea (Marstal Søfartsmuseum) a opět se mi vyplatilo, že chodím na výlety v jachtařské bundě.
V muzeu chtěli 50 korun za vstup, já vysypal poslední peníze a měl jsem jen 42. Tak jsem pokrčil rameny, že přijdu až někdy příště, pokladní mě sjela pohledem, řekla že jí tyhle peníze stačí a pustila mě dovnitř.

Kdybyste se do Marstalu dostali, určitě se jděte do muzea podívat. Jsou zde krásné kresby a modely lodí (některé i přes dva metry dlouhé) ze zdejších loděnic a samozřejmě spousta historických exponátů. Protože jsem před půl rokem pomáhal s výrobou stěžňů a lanoví na brigu La Grace, mohl jsem si tady ověřit, jestli jsme to vyráběli správně.

Ve sklepě mají i kapitánský můstek parníku, z reproduktorů tam pouští šum moře, hukot strojů a drnčení lodi a před okénky se pohupuje prostěradlo s namalovaným mořem. Vypadá to docela realisticky.

Ve dvě odpoledne jsme vyrazili dál.
Z Velkého Beltu foukala severovýchodní čtyřka a jeli jsme kolem sedmi uzlů, když nám v 16:35 upadla gena. Uletěl šekl na rolfoku. Naštěstí jsem stačil plachtu chytit ještě než vyjela z vodící trubky celá, takže ani nespadla do vody.

MarstalMarstalJeště že se to stalo v takhle klidném počasí a ne v noci v tom cirkusu před Marstrandem, to by byl drsnější zážitek.
Navázali jsme genu na náhradní výtah a za čtvrt hodiny se jelo dál, jenomže plachtu teď nešlo refovat, a tak když v půl sedmé trochu utichl vítr, Jirka vylezl na stěžeň, aby poslal dolů horní kus rolfoku, který odmítal sjet sám od sebe. Náhradní šekl jsme neměli, tak ho nahradil kusem lanka.
To se urvalo v 19:40 a plachta byla zase dole. Šekl budeme muset koupit zítra na neplánované zastávce ve Warnemünde a do té doby pojedeme jen na hlavní plachtu.

Bylo dobře, že jsme genu sundali. V noci se rozfoukalo na 25 uzlů, zvedly se vlny a aby těch problémů nebylo málo, před půlnocí přestalo svítit levé poziční světlo.

MarstalMarstalVe Warnemünde je obrovská marína, ale prodejna šeklů a žárovek v ní není.
K upevnění plachty na rolfok jsme proto použili méně důležitý šekl, který jsme odmontovali z kikingu.

Poziční světlo přestalo svítit kvůli tomu, že žárovka na vlnách vyletěla z objímky a jak se mlela po světle, roztřískala se na malinkaté kousíčky. Motorové světlo na stěžni (patrně ze stejného důvodu) nesvítilo už od soboty a žárovka ze záďového světla do levé pozičky nepasovala. Smůla, ale co se dá dělat. Poslední noc pojedeme bez něj.

Uvařili jsme si aspoň v klidu oběd a ve dvě odpoledne pokračovali dál.

Počasí se od rána nezměnilo, pořád vál vítr kolem 30-35 uzlů, jenom ještě narostly vlny. Jedna pořádná nám ze zádi urvala žerď se státní vlajkou a druhá lanko zábradlí na přídi na levoboku.

MarstalVypadá to, že Sun Odyssey je loď vhodná na krátké vyjížďky podél středomořského pobřeží v pěkném počasí, ale jezdit s ní na jaře po Baltu není nejlepší nápad.

MarstalNavíc v kajutě není žádné madlo, kterého by se člověk mohl na vlnách chytit, a tak si Vašek odpoledne při vaření kafe rozbil hlavu o ostrou hranu poličky nad vařičem.

I večer se probíjíme proti větru přes víc než třímetrové vlny na severovýchod k Rujáně. Provozní baterka nikdy nevydrží déle než 12 hodin, takže si pomáháme i motorem a dobíjíme.
Přitom proudem již opravdu šetříme - za soumraku se rozbila i žárovka v záďovém pozičním světle, takže jediné co nyní svítí je zelená pravoboční bludička.

V pátek ráno se vítr trochu zmírnil, nepřesahoval většinou rychlost 30 uzlů, ale vlny stále řádí pořádně a navíc začalo pršet. Nakonec balíme plachty a místo abychom objeli Hiddensee ze severu, protahujeme se na motor škvírou kolem ostrova Bock do vnitřních vod mezi Hiddensee a Rujánou. Vlny tu jsou do metru a proti posledním dvěma dnům je to báječně klidná jízda.
Jen je děsná zima a vichr žene ledový déšť rovnou do obličeje.

MarstalVe 14:15 přistáváme v Breege a máme toho všichni plný čočky.

 

Od 25. dubna do 7. května 2010 jsme upluli 894 námořních mil a navštívili 9 přístavů.
Projeli jsme 139 litrů nafty a zaplatili 2.873 českých korun za maríny.
Já osobně si ověřil, že Balt umí na jaře pěkně ukázat zuby (ty poslední dva dny stály za to), ale že ani celkem velké vlny mi nedělaly problémy, když jsem se jich přestal bát.
Tahle plavba mi hodně zvedla úroveň zkušeností a tak si teď říkám, že bych někdy moc rád vyzkoušel Severní moře. 

             

Předchozí: Z Ebeltoftu do Marstalu

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Expand Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Collapse Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz