Jihoanglický přístav Portsmouth je hlavní základnou britského Královského
námořnictva, po Doveru druhým nejfrekventovanějším trajektovým přístavem a je v
něm taková spousta zajímavostí, že i několikadenní návštěva je pro jejich
prohlídku krátká.
Strategické polohy Portsmouthu si byli vědomi už staří Římané, kteří zde během
své okupace postavili přístavní pevnost. Za panování Jindřicha VIII. (to byl
ten, co manželky místo rozvodu popravoval a pak kvůli tomu vymyslel anglikánskou
církev) se z něj
stal nejdůležitější přístav anglického námořnictva, ovládající plavbu Lamanšským
průlivem, a dějiny města jsou těsně spjaty s rozvojem Británie v námořní velmoc.
V současnosti je zdejší největší a nejstarší britská námořní základna sídlem
dvou třetin plavidel Royal Navy, je zde nejstarší suchý dok na světě a řada
loděnic, muzeí a historických památek.
Nejstylovější je tedy připlout do Portsmouth lodí.
Protože je v přístavu čilý
provoz a navíc se v úžině mezi Portsmouthem na východní straně a Gosportem na
západě vyskytují proudy o síle až pěti uzlů, je navigačním informacím v pilotech
věnována spousta textu. Lze je zjednodušit tak, že si musíte dát pozor na
proudy, mít vysílačku naladěnou na 11. kanálu a plout západně od znakované trasy
pro velké lodě. Pokud byste chtěli přejet na východní stranu, je to nutné
domluvit se správou přístavu na zmíněném 11. kanálu, ale prakticky k tomu není
důvod.
V Portsmouth jsou jen exkluzivní
Gunwharf Quays Marina a rybářský přístav
Camber Dock, které pilot nedoporučuje.
Nejlepší je tedy využít jednu ze tří marín v Gosportu:
Haslar Marinu (3£ za metr lodě na den),
Gosport Marinu (2,80£ za metr lodě na den) nebo
Royal Clarence Marinu (27£ za loď do 12 metrů).
Volná místa si u všech tří můžete ověřit na 80. kanále.
Hned u vjezdu do maríny Haslar spatříte první zdejší historické plavidlo. Je to
zeleně natřená bývalá majáková loď LV 1 společnosti
Trinity House z roku 1946
(anglické majákové lodě byly označovány písmeny LV jako Light Vessel s číslem a
název na boku lodi byl napsán podle momentálního umístění plavidla). Do října
1991 fungovala jako majáková loď Dowsing, 33 mil východně od Grimsby, pak ji
vyřadili z provozu a nyní slouží v maríně jako klubová restaurace, toalety,
sprchy a prádelna.
Když budete mít štěstí, potkáte tam i motorový člun pro obranu přístavů
ML 1387
Medusa z roku 1943, který během vylodění v Normandii sloužil jako značkovací loď
u invazní pláže Omaha. Během druhé světové války bylo těchto člunů vyrobeno přes
480 a řada z nich dosud existuje, i když byly přestavěny na motorové jachty.
Jediná loď v Británii, dochovaná v původním stavu, je právě ML 1387 Medusa,
která patří několika lodním veteránistům.
Z Gosportu do Portsmouth jezdí každou čtvrthodinu
trajekt. Zpáteční lístek za 2,40£
ovšem doporučuji koupit u okénka s živou pokladní a ne v automatu, který mi sežral
dvě padesátipence a odmítl je vrátit.
Pár metrů od výstupu z trajektu uvidíte
vstup do Portsmouth Historic Dockyard, staré loděnice přestavěné na řadu různých
muzeí a expozic. Za společné vstupné 19,90£ si můžete prohlédnout
Národní
muzeum Královského námořnictva, druhou největší plachtu z HMS Victory o ploše
3.618 stop z roku 1803, kterou používala v bitvě u Trafalgaru, expozici o této
bitvě či loděnici z počátku minulého století. To jsou ty méně zajímavé expozice,
do kterých lze zajít, až když zbude čas.
Expozice, které rozhodně vynechat nesmíte, jsou tři.
První, hned u vstupu, je
bitevní loď HMS Warrior z roku 1860. Byla to ve své době největší, nejrychlejší
a nejmocnější válečná loď na světě. Byla tak mocná, že se s ní nikdy nikdo
nepustil do boje; její pancéřování nedokázalo prostřelit žádné tehdejší dělo.
Vývoj válečných lodí i dělostřelectva však postupoval tak rychle, že už po
dvaceti letech byla téměř k nepotřebě.
Díky poklesu ceny kovového šrotu koncem
dvacátých let se jí nepodařilo prodat a přežívala jako plovoucí skladiště až do
roku 1979, kdy byla nákladem 8 milionů liber restaurována do původní podoby. Loď
si můžete prolézt úplně celou včetně kapitánské kajuty, strojovny či kotelen a u
vstupu dostanete průvodce po lodi v češtině.
Ještě o sto let starší je HMS Victory, nejstarší válečná loď v činné službě a
vlajková loď druhého lorda britské Admirality viceadmirála Charlese
Montgomeryho (psáno v roce 2011), která stojí v suchém doku o pár desítek metrů dál.
Trup byl
postaven v roce 1759, ale do služby byla uvedena až o devatenáct let později.
V bitvě u Trafalgaru v roce 1805, kdy anglické loďstvo rozprášilo Napoleonovu
spojenou francouzsko-španělskou flotilu, byla vlajkovou lodí admirála Nelsona. Od roku 1812 sloužila v Portsmouthu jako plovoucí sklad a po 110 letech chátrání
jí restaurovali do současné podoby.
I u vstupu na HMS Victory dostanete českého
průvodce a můžete si prohlédnout celou loď od kajuty admirála Nelsona přes
dělové paluby po sklady střelného prachu a plnírny nábojů.
Povšimněte si, že
anglická lodní děla nebyla odpalována doutnákem, ale křesadlovým zámkem, stejně
jako třeba mušketa, což umožňovalo mnohem přesnější střelbu a navíc se tak
v bitevní vřavě výrazně omezilo riziko požáru. Že všechny příčky na dělových
palubách byly demontovatelné, takže před bitvou i Nelsonovi rozebrali jeho
luxusní kajutu na zádi, aby při případném zásahu dělovou koulí odletující třísky
nezranily dělostřelce.
A že na
rozdíl od námořníků, kteří spali v síťových hamakách, měli lodní důstojníci
dřevěné závěsné postele, které v případě úmrtí příslušného důstojníka posloužily
jako jeho rakev. Což ovšem neplatilo pro admirála Nelsona, toho po smrti
naložili do sudu s brandy.
Třetí zajímavou expozicí je muzeum Mary Rose, která se potopila 19. července
1545 v bitvě s francouzským loďstvem jižně od Portsmouthu. V roce 1971
se podařilo vrak lodi najít a o jedenáct let později vyzvednout. V hale
současného muzea jsou vystaveny pouze různé artefakty jako zbraně, zásoby,
hudební a navigační nástroje a osobní věci posádky, ale v roce 2012 má být
otevřeno nové muzeum, kde bude k vidění i celý zachráněný trup lodi.
Vstupenka platí i na výletní loď, která vás během 45 minut proveze kolem
vojenských doků, a její kapitán přitom vypráví podrobnosti o všech válečných
plavidlech, která kolem sebe vidíte.
Tím skončíme s prohlídkou námořního muzea a od lodí na chvilku odbočíme
k literatuře. V Portsmouthu se v roce 1812 narodil spisovatel Charles Dickens.
Jeho rodný dům se dochoval v původní podobě a tak se dnes můžete podívat, jak
bohatě byl zařízen dům chudého státního úředníka počátkem 19.století. Ve městě
také pár let provozoval svou lékařskou praxi i Arthur Conan Doyle a proto je v městském
muzeu jedna z expozic věnována Sherlocku Holmesovi. Další zobrazují život ve
městě od 17. století a obrazy, grafiky a kresby přístavu a jeho okolí.
Fandové parních strojů by si měli načasovat návštěvu na poslední celý víkend
v měsíci. Po tyto dva dny je otevřena stará strojovna čističky odpadních vod
Eastney
Beam Engine House na
Henderson Road, impozantní viktoriánská budova, obsahující dvojici parních
strojů a čerpadel zrestaurovaných do původního stavu z roku 1887. Vstup je
volný.
Popis dalších zdejších zajímavostí by vydal ještě na několik stránek, a tak je
zmíním jen ve stručnosti. Neobvyklé je, že Portsmouth má dvě katedrály,
anglikánskou sv. Tomáše, kde se každou neděli ráno konají koncerty pěveckého
sboru, a katolickou sv. Jana Křtitele.
Nejlepší vyhlídku na město a široké okolí
budete mít ze 170 metrů vysoké Spinnaker Tower (vstupné 8£), zájemci o
ornitologii by neměli vynechat Natural History Museum v Southsea, a krásnou
ukázkou středověké anglické fortifikace jsou pevnosti Round Tower a
Square Tower
na Broad Street, chránící vstup do přístavu, a hrad v Southsea z roku 1544, jež
sloužil britské armádě až do roku 1960.
Protože je potvrzeno, že na hradě
straší, můžete se v něm pod vedením odborného průvodce zúčastnit lovu na
místního ducha.
A zájemci o druhou světovou válku samozřejmě nemohou vynechat
D-Day Museum, které se věnuje invazi v Normandii v červnu 1944, řízené právě
z Portsmouthu.
V Gosportu, pár set metrů jižně od maríny Haslar, se určitě podívejte do
muzea
ponorek.
Vystavují v něm například německou trpasličí ponorku Biber, britskou
miniponorku X-24 pro čtyřčlennou posádku, známou z pokusu o potopení německé
bitevní lodi Tirpitz, nebo první britskou ponorku z roku 1901, kterou si můžete
prohlédnout i zevnitř.
Největším exponátem je HMS ALLIANCE z roku 1947, jediná
dochovaná ponorka třídy Amphion. Tato třída, určená pro službu na Dálném
Východě, byla jedním z pouze dvou nových britských typů ponorek,
vyprojektovaných za druhé světové války (tím druhým typem byly miniponorky třídy
"X"), a provede vás po ní bývalý člen její posádky.
Zbraně, granáty, miny, torpéda, rakety, exploze a výbuchy, to je zhruba náplní
Explosion Museum Of Naval Firepower na severní straně zátoky před Royal Clarence
Marina, a kdyby vám náhodou pořád ještě zbýval čas, udělejte si výlet do
muzea
vznášedel v Lee-on-the-Solent.
Moje návštěva: 24.4.2011 (Plavba na
Channel Islands)
Odkazy: Pilot,
Haslar Marina,
Gosport Marina,
Royal Clarence marina
Poslední aktualizace: 19.1.2012