Plavba na Channel Islands

Plavba přes kanál La Manche z Cherbourgu do Portsmouth

Skip Navigation LinksÚvodní stránka > Jachting > Plavba na Channel Islands 2011 > Z Cherbourgu do Portsmouth

Přístav CherbourgProtože se majitel lodi celé dopoledne neukázal, v sobotu v půl jedenácté jsme odpluli a v naprostém bezvětří motorovali k severu, zkoušeli různě refovat a zase vztyčovat plachty a hráli si s radarem.

Po obědě začalo trochu foukat od severozápadu a jak ubíhalo odpoledne, vítr postupně sílil. V půl třetí už byly na stěžni všechny tři plachty a loď jela kolem čtyř uzlů.
Viditelnost nepřesahovala pět mil, hladina moře připomínala rybník za bezvětří a kromě občasného bordelu na ní neplavalo vůbec nic. Za celé odpoledne jsme spatřili jen tři plachetnice a dvě velké kontejnerové lodě. Pokud je Doverská úžina jednou z nejfrekventovanějších plavebních cest, rozhodně na to tuhle sobotu nevypadala.

V sedm večer, když jsme vplouvali do britských vod a vyvěšovali jejich zdvořilostní vlajku, už vála sympatická severozápadní čtyřka, loď dělala kolem pěti uzlů, Richard vařil k večeři rýži s fazolí a hovězím ve vlastní šťávě a já před nástupem do služby zběsile prohledával lodní pytel i kajutu a hledal kulicha.
Je zvláštní, jak dokonale se dokáže taková věc schovat za 24 hodin pobytu na lodi. Nakonec jsem ho neočekávaně našel v lodním pytli, ačkoliv jsem si zcela jasně pamatoval, že jsem ho včera večer dával na poličku do skříně.

Plavba do PortsmouthPlavba do PortsmouthPo soumraku se zase chvilku jelo i na motor, abychom co nejrychleji vypadli z plavební dráhy, ale jinak po celou dobu naší hlídky od osmi do půlnoci pořád vála severozápadní čtyřka a loď jela jak namydlený blesk.
Což zase nebyla taková výhra, protože Tomáš nechtěl vplout do úžiny mezi ostrovem Wight a pobřežím v noci, takže se nakonec udělala taková malá prodlužovací odbočka směrem k východu a zpět.
Od čtyř ráno jsem měl s Ondrou a Honzou zase službu, vítr zesílil až skoro k šestce a v kurzu ostře proti větru loď chvílemi dělala přes devět uzlů. I přes poměrně silný vítr se kolem pobřeží válel nízký závoj mlhy, ze kterého občas vypadla nepříjemnou rychlostí nějaká kontejnerová obluda. Všechny se nám vyhnuly, takže asi opravdu děláme pěkný radarový odraz i bez odražeče.

PortsmouthV osm ráno, na konci naší hlídky, míjíme maják Nab Tower, přehazujeme plachty, míříme podél pobřeží ostrova Wight k severozápadu a po dvou hodinách vplouváme do vybójkované plavební trasy k Portsmouth.
Vítr se stočil k severu, fouká jen kolem 10 uzlů a pobřeží je pořád zastřené řídkým závojem mlhy, což mě dost štve, jelikož všechny fotky díky tomu stojí za starou bačkoru.

PortsmouthProtože je v portsmouthském přístavu čilý provoz a navíc se v úžině široké 200 metrů mezi Portsmouthem na východní straně a Gosportem na západě vyskytují přílivové proudy o síle až pěti uzlů, je navigačním informacím v pilotech věnována spousta textu, ale zjednodušeně se dá říct, že je třeba dávat pozor na proud, mít vysílačku naladěnou na 11. kanálu a plout západně od znakované trasy pro velké lodě. Pokud někdo má potřebu přeplout na východní stranu přístavu, musí mu to nejdříve povolit řízení provozu.
Taky jsme se podle pilota měli před přistáním hlásit na 80. kanále, ale když to Tomáš udělal, dostal odpověď "Hm, tak pojeďte" a tím to skončilo.Tak jsme tedy jeli a v neděli chvilku před jedenáctou místního času přistáli po 109 námořních mílích plavby u plovoucího mola v maríně Haslar v Gosportu.

U vedlejšího mola stála zeleně natřená bývalá majáková loď LV 1 společnosti Trinity House z roku 1946 (anglické majákové lodě byly označovány písmeny LV jako Light Vessel s číslem a název na boku lodi byl napsán podle momentálního umístění plavidla), která do října 1991 fungovala jako majáková loď Dowsing, 33 mil východně od Grimsby, pak ji vyřadili z provozu a nyní slouží v maríně jako klubová restaurace, toalety, sprchy a prádelna.

Harbour Defence Motor Launch ML 1387 MedusaA hned u našeho mola, kousek před námi, stál vojenský člun, který – jak se ukázalo po návratu – byl opravdovým unikátem. Jednalo se o motorový člun pro obranu přístavů (Harbour Defence Motor Launch) ML 1387 Medusa z roku 1943, který během vylodění v Normandii sloužil jako značkovací loď u invazní pláže Omaha.
Během druhé světové války bylo těchto člunů vyrobeno přes 480 a řada z nich dosud existuje, i když byly přestavěny na motorové jachty. Jediná loď v Británii, dochovaná v původním stavu, je právě ML 1387 Medusa. Patří lodním veteránistům z Weymouth.

Vyvázali jsme loď, zaplatili v kanceláři 37 liber za stání do zítřka a vyrazili do města.

Předchozí: Úvod Následující: Portsmouth

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Collapse Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz