Plavba na Channel Islands

Plavba přes kanál La Manche z Portsmouth na ostrov Guernsey

V pondělí v jednu odpoledne jsme vypluli z maríny Haslar a v severovýchodní trojce větru plachtili mezi jižním pobřežím Anglie a ostrovem Wight k západu. Sice se plulo proti přílivu, ale ten byl během našeho týdne dost nízký, takže protiproud o síle asi 1,3 uzlu nečinil žádné problémy.

Tady musím upřesnit problém s časy: Přílivové tabulky byly v UTC, domorodci používali BST a my měli na hodinkách SELČ. Po celou dobu plavby jsem tedy věděl kolik hodin mám já, ale nikdy si nebyl zcela jistý, kolik hodin mají domorodci a kolik příliv. Zde používám lokální čas, takže ve Francii SELČ a v Anglii BST. Jenom časy nástupu do služby jsou vždy v SELČ, čili podle našich nepřetočených hodinek.

PortsmouthHoovercraftSouthsea

Solent je vyhlášená jachtařská oblast a protože i angličtí protestanti mají na Velikonoce volno, byl na něm pěkný nával lodí všech možných druhů a velikostí.

Norris CastleIsle of WightIsle of Wight
Plavba na GuernseyIsle of WightIsle of Wight
Plavba na GuernseyIsle of WightIsle of Wight
Isle of WightIsle of WightIsle of Wight
Isle of WightIsle of WightIsle of Wight

V krásném počasí jsme propluli kolem Coves a Yarmouthu, protáhli se úžinou u pevnosti Hurst Castle z poloviny 16.století, ve které byl pár měsíců zavřený anglický král Karel I., než mu pak v Londýně nechal Cromwell useknout hlavu, v šest večer minuli maják na nádherných křídových skaliscích Needles na západní straně ostrova Wight a nabrali kurz na jih k Channel Islands.

Plavba na GuernseyHurst CastleIsle of Wight
Isle of WightNeedlesIsle of Wight

Vytvoření večeře dnes vyšlo na mne a tak dělám špagety s neapolskou salsou z konzervy.

Nevím proč, ale všechno se mi dnes vaří a ohřívá příšerně dlouho. Asi nějaký divný atmosférický tlak či co, nadmořskou výškou to určitě nebude.

Od osmi do půlnoci jsem měl opět hlídku s Honzou a Ondrou. Stále vála trojka zhruba od severovýchodu, loď dělala pěkných šest uzlů a moře připomínalo rybník. Jak se stmívalo, blikal nám na levoboku maják na mysu svaté Kateřiny, který jsme v noci na neděli pozorovali z druhé strany ostrova Wight, a ve vysílačce bylo dnes už potřetí slyšet volání mayday. Tentokrát někomu vyplivnul motor. Bylo krásně teplo, stál jsem u kormidla jen ve flísce, až po desáté jsem jí doplnil jachtařskou bundou.

Během úterní hlídky od čtyř do osmi ráno se povedlo ujet pěkných 17 námořních mil a měli jsme zatím nejvyšší vlny za celou dobu naší plavby. Některé možná dosáhly výšky i půl metru.

Plavba na GuernseyPlavba na GuernseyK snídani jsem dojedl velikonoční mazanec, co mi minulý čtvrtek upekla matka na cestu, a pak spal jak špalek, dokud mne před obědem nevzbudila hlasitá diskuse o navigačních schopnostech kapitána. Honzovi totiž v mobilu přistála zpráva "Vítejte v Indii, příjemný pobyt Vám přeje Vaše O2".

Když jsme v poledne zcela evidentně propluli mezi Cap de la Hague na severozápadní špičce poloostrova Cotentin a ostrovem Alderney a po dalších dvou hodinách byli u východního pobřeží Guernsey, bylo jasné, že narozdíl od telefonního operátora Tomáš opravdu ví, kde jsme.

St. Peter PortSt. Peter PortSt. Peter Port
St. Peter PortSt. Peter PortSt. Peter Port

Pluli jsme na zadní vítr podél východního pobřeží ostrova, od jihu se do úžiny mezi ostrovy Guernsey a Herm tlačil proud rychlostí přes 4 uzle, od severu vál vítr kolem 20 uzlů a prudce se snížila hloubka, a tak jsme si až do St. Peter Portu užívali plavbu na krátkých, ostrých a místy až dvoumetrových vlnách. A to byl rozdíl mezi přílivem a odlivem jen tři metry. Ve springu, když tu je rozdíl 9 metrů, to musí být mnohem zajímavější kvapík.

St. Peter PortSt. Peter PortSt. Peter Port

Bazén ve Victoria Marina v St. Peter Port má garantovanou minimální hloubku 1,8 metru a je vybaven prahem, přes který lze proplout v rozmezí přibližně ± 2,5 hodiny kolem nejvyššího přílivu. Před třetí místního času jsme se vyvázali, vyplnili formulář pro celníky (ostrovy jsou tzv. Korunní závislé území, nejsou formálně součástí Velké Británie) a vyrazili na prohlídku města a na oběd v místní rybí restauraci. Za dvanáct liber jsem dostal pivo John Smith a úlovek dne s hranolky a i když netuším, co ten den ulovili, byla ta ryba moc dobrá.

St. Peter PortSt. Peter PortSt. Peter Port

Když večer voda odtekla a přístavní můstek byl hodně do kopce, učinil jsem další praktickou zkušenost na přílivových vodách: Je nesmysl chodit do sprch v pantoflích. Můstek sice měl protiskluzový povrch, pantofle na něm držely jak přibité, ale nohy z nich při každém kroku vyklouzly. Chvíli jsem se šplhal po zábradlí jak píďalka a pak to vzdal a vyběhl nahoru v ponožkách.

St. Peter PortSt. Peter PortSt. Peter Port

Předchozí: Muzeum ponorek v Gosport Následující: Z Guernsey na Jersey

Navigace

Skip Navigation Links.
Collapse Úvodní stránkaÚvodní stránka
Collapse JachtingJachting
Expand Setkání Baltských krys 2017Setkání Baltských krys 2017
Expand Na start ČANY Offshore Cup 2016Na start ČANY Offshore Cup 2016
Expand Labem proti proudu 2015Labem proti proudu 2015
Expand S Drahou na Baltu 2015S Drahou na Baltu 2015
Expand Z Baltu do Bretaně 2014Z Baltu do Bretaně 2014
Expand Plavba pod polární kruh 2013Plavba pod polární kruh 2013
Ztroskotání Agnes 2012
Expand S Eternity na Baltu 2011S Eternity na Baltu 2011
Collapse Plavba na Channel Islands 2011Plavba na Channel Islands 2011
Expand Plavba do Osla 2010Plavba do Osla 2010
Expand Plavba na Bornholm 2009Plavba na Bornholm 2009
Expand Plavba kolem Rujány 2009Plavba kolem Rujány 2009
První plavba do Davle 2009
Plachtění na Orlíku 2008
Expand Holandsko na lodi 2002Holandsko na lodi 2002
Expand Mariny na BaltuMariny na Baltu
Expand Mariny v NorskuMariny v Norsku
Portsmouth, jižní Anglie
Oban, západní Skotsko
Půjčovny plachetnic a motorových lodí v ČR
Setkání Klubu La Grace 2012
Briga La Grace - výroba takeláže 2009
Potopení plachetnice Wyvern
Polární loď Fram
Ponorka HMS Otus
Replika ruské fregaty Shtandart
Strava na anglické lodi
Expand Subaru ForesterSubaru Forester
Expand Arthur RansomeArthur Ransome
Expand Loděnice VltavaLoděnice Vltava
145. let Pražské paroplavební společnosti
Poslední parní víkend
Chrustenická šachta a Solvayovy lomy
Pomsta Městské policii

Vyhledávání

Nahoru ^

Creative Commons License
Miroslav Jaroš
Praha 8
Kontakt: Elektronická pošta, telefon 603 449 974
www.miroslavjaros.cz