Poslední květnový víkend hostila loděnice TJ Koh-i-noor na jihočeském rybníku
Bezdrev výroční setkání členů Klubu La Grace.
Ačkoliv většina návštěvníků již měla zkušenost s námořní plavbou na 24 metrů
dlouhé replice osmidělové brigy La Grace, postavené českými a slovenskými nadšenci podle
švédských plánů z poloviny 18. století, téměř nikdo z nich dosud neměl možnost
plachtit na okruhových plachetnicích.
Celé sobotní odpoledne tak kolem loděnice
ve slabém větru popojížděly plně vytížené lodě tříd Evropa, 420 a Optimist
a někteří členové klubu tak ani nestihli vyprávění kapitána Pepy Dvorského
o zimních příhodách La Grace v Karibiku a prvního navigačního důstojníka Petra
Scheiricha o podzimní plavbě přes Atlantik, na které byla loď od Kapverdských
ostrovů až k Barbadosu navigována pouze s pomocí kompasu, sextantu
a chronometru.
Petr Scheirich také odpoledne představil a večer předvedl při praktickém měření
nádhernou repliku Hadleyova oktantu z počátku 18. století, postavenou podle jeho
podkladů Richardem Benou. Oktant bude na lodi spolu s replikou Jakubovy hole
ze 16. století, s replikou logu a s moderním sextantem používán pro výuku
historické astronomické navigace.
Největší zájem přítomných ovšem budila předchůdkyně La Grace, plachetnice
Miamiti Dana Roseckého, postavená podle plánů barku s jachtovým oplachtěním,
který v roce 1768 vydal švédský admirál a lodní konstruktér Fredrik Henrik af
Chapman. Oproti původním plánům je v měřítku 1:2, aby se vešla do garáže, a zdá
se neuvěřitelné, že v této pět metrů dlouhé plachetnici jsou dvě kajuty se
čtyřmi kójemi a že na ní zcela bez problémů plulo šest dospělých lidí.
Správná historická plachetnice samozřejmě potřebuje lodní člun. Ten je také
ze dřeva, unese ho jeden člověk a vejde se do kufru Škody Felicia. Někteří
odvážnější členové klubu se vydali plachtit i na něm, užili si spoustu legrace
i adrenalinu a kupodivu se nikdo z nich nepřevrátil.
Klub La Grace na tomto setkání dovršil první stovku členů a protože na dřevěné
lodi práce nikdy nekončí, rádi mezi sebou přivítáme další pomocníky a zájemce
o historický jachting.